Een teleurstellende uitwerking van een zoektocht

Dirk-Jan 20 augustus 2018
Schrijfster Michelle McNamara schrijft in dit boek over haar ultieme zoektocht naar de Golden State Killer, een serie-inbreker, -verkrachter en –moordenaar in de Golden State California. Helaas heeft McNamara het oplossen van de zaak niet meer mee kunnen maken, omdat zij onverwacht overlijdt in april 2016. Het boek is daarom afgerond door onder andere haar weduwnaar Patton Oswalt, die sommigen misschien kennen als Spence uit de sitcom ‘King of Queens’.

‘Ik zal verdwijnen in het donker’ valt onder het genre ‘True Crime’. Het is de eerste keer dat ik een boek lees uit dit genre, en dat zal voorlopig zo blijven. Ik ben namelijk niet erg gecharmeerd van dit boek. De ingrediënten zijn vooraf goed: een zoektocht naar een crimineel die, ondanks vele zware vergrijpen, uit de handen van de politie weet te blijven. Hoe krijgt hij dat voor elkaar en waarom wordt hij alsmaar niet gepakt? Dit wordt beschreven, maar niet op een pakkende manier.

Veel verschillende verhalen met veel verschillende personages wisselen elkaar in hoog tempo af. Daarom is het verhaal vaak moeilijk te volgen en zit je er nooit écht in. Zodra je je begint in te leven in een bepaald personage, is het alweer verdwenen. Wellicht een kenmerk van een True Crime, maar ik vond dat nogal storend.

Ook is er vrij veel aandacht voor de het leven van de schrijfster. In het begin is dat erg veel en misschien wel te veel, maar verder in het boek zwakt het weer af. Wat wél vervelend is, is de overvloed van positieve kritieken over het werk van McNamara. Het is ontzettend treurig dat ze is overleden, maar het spreekwoord ‘over de doden niets dan goeds’ wordt in dit boek ten overvloede opgevolgd.

Uiteindelijk is het met name een opsomming van gebeurtenissen geworden. Als je heel erg geïnteresseerd bent in True Crime of in de Golden State Killer in het bijzonder, zal dit boek de moeite zijn om te lezen. Wil je echter eens afstappen van een fictief verhaal en verwacht je ongeveer hetzelfde, maar dan waargebeurd? Laat het dan maar in de winkel liggen.

Meer recensies van Dirk-Jan