Een gezinsleven op het eind van de negentiende eeuw.

Dirk 03 november 2018
Het is een mooi boek die geschikt is voor alle leeftijden. Hij is uitgegeven door Mozaiek die een christelijke koers vaart. Dat ontdekt men ook in het verhaal maar is zeker niet storend. Het leest vlot door de korte zinnen die de schrijfster gebruikt en bevat veel dialogen. Vier sterren is ook mogelijk, maar voor mij net niet.. Het verhaal speelt zich af op het eind van de negentiende eeuw waar de vader in een grote houtzagerij werkt waar er nog altijd kinderarbeid bestaat. Zijn dochtertje werkt er als lattenmeisje en staat haar mannetje in deze ruwe wereld. Ze gaan gebukt onder het gezag van de patroons en wonen ook in hun schamele woonsten. Er breekt zelfs een staking uit om hogere lonen. Soms gebruikt de vertaalster kromme woorden, zoals 'veramponneert ' en ook 'je kan me de bout kachelen met die oude kranten van u'. Wie houdt van een mooie roman met een Zweedse geschiedkundige inbreng moet deze maar eens lezen.

Meer recensies van Dirk