De Bijlmer als decor.

Dirk 02 juli 2019
Top boek van de schrijver. Zeshonderd bladzijden lang neemt hij ons mee in een draaikolk van emoties. Begin jaren tachtig komt de vijfjarige Metin van Turkse afkomst met zijn ouders en zus naar Nederland en belanden in de Bijlmer, een sociaal woonproject die aan het verloederen is. De vader is een zelfverklaarde communist en totaal goddeloos. Junks en criminaliteit gaan er hand in hand in dit verhaal. Een Boeing 747 valt uit de lucht en belandt in één van de woontorens, met rampzalige gevolgen. Alsof deze buurt al niet voldoende is geraakt door leegstand en verloedering.. In deze setting vertoeft het gezin met een zeer tirannieke vader die het gezin constant terroriseert. Ondanks de zeer deprimerende verhaallijn geeft de schrijver soms ook wat lichtpunten in zijn boek mee. Wie eraan begint wil het zo snel mogelijk uitlezen maar ook weer niet en als men het lijvige boek dichtklapt is het met spijt in het hart.
Magistraal geschreven.

Meer recensies van Dirk