Van stad naar stad

De reiziger is een boek wat een diepe indruk bij je achterlaat, het gaat over Otto Silbermann, een Joodse zakenman, met best wel een behoorlijk kapitaal. Het is 1938 als de Jodenvervolging steeds heftiger wordt. Otto Silbermann denk in de eerste instantie dat het zo’n vaart niet loopt, en probeert vooral zijn geld veilig te stellen. Als er op een ochtend terwijl hij zijn pand probeert te verkopen, hard op de deur wordt gebonsd, Findler de man waarmee hij aan het onderhandelen is , is geen Jood, en geeft hem het advies via de achterdeur te verdwijnen.
Dat doet hij ook hij laat zijn vrouw die ook niet Joods is achter met de opdracht naar haar broer te gaan. die is een ariër Dan begint hij aan een tocht van stad naar stad met de trein. hij heeft een koffer bij zich met zijn kapitaal. Onderweg gebeuren er natuurlijk heel wat obstakels, zoals dat hij niet weet waar te overnachten, dus dan maar een nachttrein, ook het contact met zijn vrouw gaat niet naar wens. onderweg komt hij een vrouw tegen in de trein waarmee hij een gesprek aangaat , zei vraagt aan Silbermann “Is het zo belangrijk te overleven” waarop hij antwoord:

“Heel belangrijk! Overleven betekend overwinnen. Het is geen kunst je in de eerste de beste gletsjerspleet te storten, maar het is wel een kunst de berg over te komen. Leven vereist moed. Zelfmoord alleen wanhoop..

Je volgt in het boek Silbermann en je reist op deze manier helemaal met hem mee.

ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van edakanja (Anja Smulders)