Kunst in details

Edo de Waard 19 november 2015
Het menselijk brein is een beperkt orgaan wat instaat is om maar een klein deel van alle observaties en gebeurtenissen te onthouden/ te verwerken, maar goed ook anders zouden we binnen de kortste keren rijp zijn voor opname in de GGZ.
Wieteke van Zeil neemt je als lezer en kijker de oogkleppen af, en laat ons op een rap tempo de verborgen wereld zien van een aantal beroemde en minder beroemde kunstwerken. Persoonlijk was verbijsterd over de meeste details en hun achterliggende verhalen, die door menig persoon in de huidige tijd niet worden op gemerkt.
Het lezen van dit boek liet mij achter liet met een aantal vragen, zoals; Nemen wij als bezoekers van musea genoeg tijd voor een individueel kunstwerk of worden wij onderworpen aan een tsunami van prikkels, en is het voor ons de bezoeker misschien de enige optie snel doorlopen en zich afsluiten voor alle informatie?
Kortom "Dichterbij" drukt je neus op enkele details van een aantal kunstwerken, die je zelf niet zo snel zou hebben gezien, het achterliggende verhaal en maakte mij nieuwsgierig naar wat er nog meer over deze kunstwerken te zien is en te vertellen valt.

Meer recensies van Edo de Waard