Corruptie op het allerhoogste niveau

Elbert Grift 04 juni 2014
Alfred Dreyfus is een joodse franse officier die (we schrijven in de periode van 1893-1900) wordt vals beschuldigd van spionage, al is iedereen overtuigd van zijn schuld.
Picquard is iemand die had meegeholpen om tot zijn arrestatie en verbanning naar Duivelseiland te komen en hem wordt gevraagd om toe te treden tot de afdeling statistiek van de inlichtingendienst van Frankrijk, een baan die hij onder protest accepteerd.
Op deze functie komt hij achter zaken die voor het onschuld pleiten van Dreyfus, en hij wil  de onderste steen naar boven halen om Dreyfus vrij te krijgen, maar dan loopt hij tegen een muur van corruptie op die er niet om liegt, medewerking wordt hem ontzegd, en het werken aan een heropening wordt hem bijkant onmogelijk gemaakt.
Het is duidelijk, de hoogste autoriteiten moeten deze lastpak kwijt, maar dat gaat niet lukken, uiteindelijk zal het recht moeten zegevieren en daar gaat Picquard voor en zet daarmee alles op het spel wat hem lief is.

Dit op waarheid gebaseerde verhaal,  is onthutsend om te ervaren. maar het wordt zo boeiend gebracht door Robert Harris, dat het een geweldig mooi boek is om te lezen, geen moment verveeld, en met veel spanning tot een climax of anticlimax komt, zo u wilt.

Voor mij absoluut top dit boek

Meer recensies van Elbert Grift