Rassendiscriminatie

Elbert Grift 04 oktober 2015
Atticus, is een weduwnaaar en aldus belast met de opvoeding van zijn kinderen Jem en Scout, een zoon en een dochter, dat doet hij samen met zijn hulp, de zwarte Calpurnia, hij heeft als beroep advocaat enwordt gezien als nikkervriend, daar worden zijn kinderen nogal eens mee geconfronteerd.
Als advocaat had je het niet makkelijk in de dertiger jaren in Alabama, zeker niet als je een kleurling, Tom Robinson, moet verdedigen die verdacht wordt van verkrachting.
De feiten zijn zo glaszuiver in het voordeel van de verdachte en in het nadeel van degene die de zaak heeft aangebracht, Bob Ewell, het betreft diens vrouw, het is al snel duidelijk dat er helemaal geen verkrachting heeft plaatsgevonden, Atticus lijkt de rechtszaak ook te gaan winnen,maar de jury beslist anders.
Uiteindelijk escaleert de boel als Tom uit de gevangenis probeert te ontsnappen en daarbij de dood vindt, Bob Ewell is er echter ook nog en hoe het daarmee afloopt.....

Dit boek stond al jaren op mijn verlanglijstje en stond ook overal te boek als mustread, het is inmiddels een aardig bejaard boek, het is 55 jaar geleden uitgekomen, maar het verhaal is verrassend levendig, het heeft nu weer een push gekregen, doordat Harper Lee weer een boek op de markt heeft gebracht.
To kill a mockingbird is de oorspronkelijke titel, en dat had ook voor de nederlandse vertaling ook gerust zo kunnen blijven staan, de nederlandse titel is weinig aansprekend vind ik, dat geldt niet voor het boek zelf, een juweel van een boek.

Meer recensies van Elbert Grift