Een beetje liefde doet wonderen

Eline H. 31 oktober 2014 Hebban Recensent
We hebben allemaal behoefte aan een beetje liefde in ons leven Pru Plum is de gevierde eigenaresse van de beroemde patisserie in het Londense Mayfair. Ze draagt Chanel en bezoekt de duurste kappers. Je zou niet zeggen dat deze elegante vrouw vorig jaar zesenzestig is geworden. Maar Pru is niet de zelfverzekerde, succesvolle zakenvrouw die ze lijkt te zijn. Ze heeft beschamende dingen gedaan om haar huidige status te bereiken en schuwt geen enkel middel om de geheimen uit haar verleden te beschermen, zeker niet wanneer ze, voor het eerst in haar leven, eindelijk verliefd wordt.

De achterflap van het boek sprak me meteen aan. Het leek een roman met een 'duister' randje. Echter, ik voel me een beetje misleid. De woorden 'beschamende dingen' en 'schuwt geen enkel middel' maken de dingen groter dan dat ze zijn. In het boek wordt daar namelijk weinig over gesproken. En als er wel wat over gezegd wordt dan blijven de details over het algemeen achterwege.

De cover van het boek is simpel, maar effectief.  Een vrouw, gekleed in een roze jas en een doosje met groen lint in haar hand, voor iets wat een bakkerij lijkt te zijn. Pru's bakkerijk. De liefelijke cover kan je het idee geven dat het boek barst van de rozengeur en manenschijn, maar schijn bedriegt! Een beete liefde bevat de nodige drama die je als lezer laat meeleven met de personages.

Het boek is in het begin soms moeilijk te volgen. Gelukkig heeft Prowse een prettige schrijfstijl waardoor je wel de moeite neemt om het verhaal te volgen. Na enkele hoofdstukken begint de spanning toe te nemen als Pru een tegenslag te verwerken krijgt. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt er ook nog een 'verassing' op te duiken. Iets wat ze al helemaal niet zag aankomen. Toch probeert ze er het beste van te maken en te doen wat haar juist lijkt. Ook al is niet iedereen in haar omgeving het met haar eens.

De levendige schrijfstijl zorgen dat de personages goed tot hun recht komen en leveren realistische dialogen op. Hoewel de beschrijving van het boek mij een ander idee gaf van het plot, ben ik verre van teleurgesteld. Eenmaal in het verhaal laat het me niet meer los en wil ik blijven lezen.

Schrijfster Amanda Prowse  is iemand om in de gaten te houden. Bovendien krijgt ze bonuspunten door het recept voor peperkoekmannetjes (én vrouwtjes) achterin het boek.

Meer recensies van Eline H.