puber gedrag?!

12 juni 2016
Emma Cline voert ons mee naar de explosieve zomer van 1969, naar de zinderend hete straten van Marin County, Californië, in het hoofd van een 14-jarig meisje, de verveelde en zwaarmoedige Evie. Ze staat eenzaam tussen twee pas gescheiden ouders, vol van een wanhopige rusteloosheid, maar vindt steun in de toevallige vriendschap met het oudere en intrigerende meisje Suzanne. Verbijsterd dat er eindelijk iemand is die haar ziet staan, komt Evie al snel terecht in een commune waarvan zeer binnenkort de hele wereld de naam zal weten, en wordt ze verleid door diens waanzinnige leider. Sneller dan ze ooit had kunnen vermoeden wordt ze meegezogen in een wereld vol misdaad en geweld.

Evie een puber eind jaren ’60, rijk – onzeker – eenzaam - wil erkenning – liefde – geen vrienden – gescheiden ouders - valt in verkeerde handen.
De pubers van nu hebben dat nog steeds, ze zijn dan niet allemaal rijk, na al die jaren is dat niet veranderd en dat zal nooit veranderen het is een onderdeel van het opgroeien.
Iedere persoon gaat er anders mee om en zo belanden er sommige in verkeerde handen en in Evie d’r geval in een sekte.

Een debuutroman van Emma Cline met een thema, gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Ze heeft zich goed ingelezen in de sektes en vooral in de sekte van Charles Manson waar Manson de sekteleider was van de zogeheten Manson Family.
Tijdens het lezen ben ik dus ook even gaan Google op deze sekte, en ik kwam veel herkenning tegen wat ook in het boek stond beschreven.

De eerste 60 blz. konden mij nog niet echt pakken ik legde het boek nog te snel aan de kant, daarna bleef ik door lezen want ik werd nieuwsgierig wat ze zoal meer beleefde, de laatste 50 blz hielden me ook niet erg vast.
Het boek wordt in twee tijdsbestekken beschreven Evie op middelbare leeftijd en de terugblik toen ze dus puber was.
Met de hoofdpersoon, Evie, daar had ik zelf geen klik mee.

Sommige stukken werden te lang beschreven of herhaald en daarom geef ik het boek 3,5 ster.
Als je geïnteresseerd ben ik dit soort verhalen is het zeker een aanrader.

Ik wil Hebban en Uitgeverij Lebowski bedanken voor het leesexemplaar

Meer recensies van