spannend en realistisch

Eline Smit 14 mei 2015
De vrouw in de spiegel heeft een zwart cover, waarop een veertje en drie spijkers staan afgebeeld. Een mooi cover, vind ik, voor een thriller. Aan het eind van het boek wordt de betekenis van dit cover én van de titel duidelijk.

De vrouw in de spiegel is een thriller, die zich afspeelt in Utrecht en omgeving en dat hoofdzakelijk gaat over twee hoofdpersonages, n.l. Tess Westerhout en Elisabeth. Tess Westerhout is een ambitieuze brigadier bij de politie. Samen met collega Vincent wordt ze op de zaak omtrent de afpersing van zuivelbedrijf Latté gezet. Tess heeft ondanks haar drukke job een goede relatie met haar echtgenoot Marc. Samen hebben ze zoon Kevin van 15 jaar, die haar twee keer in verlegenheid brengt met zijn ‘puberachtige’ en onverschillige optreden.

Elisabeth is getrouwd met Jaap. Zoon Mathijs is achttien jaar en hij leidt zijn eigen ontevreden leventje. Elisabeth wordt steeds ontevredener met haar huwelijk en ze heeft het gevoel dat de hele wereld tégen haar is.

Verder spelen de volgende personen een rol in het boek:
1) De moeder van Tess, Anna, die haar kleinzoon Kevin feilloos aanvoelt en regelmatig als klankbord fungeert.
2) Priester Antoine van Gerven, die als biechtvader dient voor meerdere personen.
3) Directeur Boone van zuivelbedrijf Latté, die het bedrijfsbelang belangrijker vindt dan de volksgezondheid.
4) Inspecteur Lammers, die Tess regelmatig op het matje roept.
5) Carlie “de Rat” Zwols, die een straf uitzit voor een eerdere afpersingszaak en die griezelig veel over het gezinsleven van Tess blijkt te weten.

Mijn leeservaring:

Deze thriller deed mij denken aan de boeken van Loes den Hollander.

De schrijfstijl van Kim Moelands vind ik zeer prettig. Ze heeft een spannende, maar ook humoristische schrijfstijl. In het boek komen verschillende verhaallijnen voor. Even wennen in het begin, maar daarna leest het boek als een trein. De verschillende personages zijn heel herkenbaar en goed uitgewerkt. Je kunt je als lezer een goed beeld vormen bij de personages.
Zo zijn de irritaties en woede-uitbarstingen van Elisabeth ‘voelbaar’. Ook hoofdpersoon Tess met haar kauwgomverslaving en ongeduldige karakter wordt zeer realistisch neergezet.
Tot het eind toe blijft de lezer in spanning omtrent het motief en omtrent de dader. De spanning wordt langzaam opgebouwd en aan het eind van het verhaal komen de verschillende lijntjes samen tot een ontknoping.
Hoewel, niet alles wordt duidelijk in het boek. Zo draagt Tess Westerhout al 15 jaar een geheim met zich mee. Wat dit geheim is zal wellicht in het volgende deel duidelijk worden. Ik ben zeer benieuwd! Wat weet Carlie Zwols allemaal van Tess en welke rol speelt hij? Dit zal ook in een volgend deel duidelijk moeten worden!

Ik heb “De vrouw in de spiegel” met heel veel plezier gelezen. Ik vond het een spannende en een realistische thriller, waarin ook de humor niet ontbreekt! Een aanrader. Ik kijk uit naar het volgende deel!

Meer recensies van Eline Smit