oneindige stroom details

elinevandm 26 juni 2019
Misleiding van Maria Adolfsson is het eerste deel in de serie Doggerland. Dit debuutboek speelt zich volledig af op het fictieve eiland Doggerland en laat ons een kijkje nemen in het leven van Karen Eiken Hornby. Zij neemt tijdelijk de rol waar van afdelingshoofd nu de echte afdelingschef te dicht staat bij de zaak die ze toegewezen hebben gekregen.

Susanne Smeed, ex-vrouw van afdelingshoofd Jounas Smeed, is namelijk dood aangetroffen in haar woning. De aanwezige bewijzen worden onderzocht, maar het onderzoek loopt al snel spaak. Tevens is de vertelwijze van Adolfsson een werkpunt. Althans voor mij toch. De korte inhoud en de cover konden mij meteen bekoren, maar de oneindige stroom details waarmee Adolfsson strooit, zorgen voor een te langdradig patroon.

Te veel uitgesponnen dialogen die soms niets bijdragen aan het verhaal, zorgen voor een tempering van de spanning. Pas op een goeie 3/4 van het boek nam het thrillergehalte mondjesmaat toe. De ontknoping is verrassend, maar eenmaal je ze kent, kan je al ongeveer raden hoe alles afloopt. Toch is dit niet helemaal waar merkte ik en wordt het toch nog even ingewikkeld op het einde. Een middelmatig debuut dus. Niet supergoed, maar ook zeker niet superslecht te noemen. Hopelijk slaat de diesel bij een volgend boek van Maria Adolfsson iets sneller aan en dan wordt dit zeker een topper!

Meer recensies van elinevandm