Aangenaam tussendoortje

elinevandm 28 juni 2019
Lust is het allereerste boek dat ik lees van Luc Deflo. Het is dan ook even aanpassen bij het starten van dit boek. De schrijfstijl is rechttoe rechtaan en wordt zeker niet verbloemend weergegeven. Het is een heel andere manier van schrijven dan de Scandinavische vertelstijl die ik meer gewend ben. Ook schuwt Deflo geen scheldwoorden en een beetje dialect komt af en toe ook wel eens piepen in de dialogen.

Lust was vooral een vlot lezend boek waarin het thema ontrouw en obsessie centraal staan. Je merkt al snel dat er wel iets ergs zal gebeuren en dat alles vroeg of laat wel uitkomt. Wat de verstrekkende gevolgen daarvan kunnen zijn, heeft Deflo hier wel goed weergegeven. Misschien iets te dramatisch allemaal en redelijk simpel uitgelegd. Het hoeft immers niet altijd zware kost te zijn. Het einde zie je dan weer niet aankomen en verloopt wel razendsnel. Daardoor blijven er nog enkele kleine dingen onopgehelderd.

Al bij al is lust een aangenaam tussendoortje geweest. Niet een verhaal dat lang zal bijblijven, maar een boek dat goed is om even te ontkomen aan de zwaardere Scandinavische dikkere boeken.

Ik geef lust een score van 3/5.

Meer recensies van elinevandm