Een interessante toevoeging en afsluiting van de Red Queen-saga

Elke 23 juni 2019
Toen ik te horen kreeg dat ik mee mocht doen met de leesclub van deze novelle, was ik ontzettend blij. Ik ben al sinds het uitkomen van Red Queen een enorme fan van Victoria Aveyard en haar serie, dus moest ik deze natuurlijk ook lezen.

Broken Throne is een interessante novelle. In mijn optiek zijn er weinig novelles die op Broken Throne lijken. Broken Throne combineert interessante verhaalaspecten met elkaar: het bevat korte verhalen, notities en diverse aantekeningen over de wereld van Red Queen. De meeste novelles bevatten alleen korte verhalen over personages, maar Broken Throne gaat verder dan dat en levert achtergrondinformatie waarvan de lezer nog niets wist. Echter vond ik sommige onderdelen wel redelijk langdradig en saai lezen, alsof je een geschiedenisboek aan het lezen was in plaats van een fictief verhaal.

De notities en achtergrondinformatie over Norta, de andere landen en bijvoorbeeld de Calore-dynastie vond ik zeker interessant. Echter vond ik de notities op zo'n manier geschreven dat het af en toe nogal een worsteling werd het helemaal af te lezen. Zoals ik al eerder zei, las het soms als een geschiedenisboek in plaats van een novelle. Dat vond ik jammer, maar is in mijn ogen ook redelijk onvermijdelijk met dit als onderwerp. Dus dat is het enige puntje wat ik er vanaf trek, maar om eerlijk te zijn heb ik ook geen idee hoe Aveyard dit beter had kunnen beschrijven.

Zoals ik ook al eerder zei, bevat de novelle heel veel korte verhalen. De leukste vond ik verreweg die van Mare en Cal, omdat we daarbij veel inzage krijgen in hoe het nu eigenlijk zit met Norta en wat er allemaal moet gebeuren, en tegelijkertijd natuurlijk ook de relatie tussen Mare en Cal. De verhalen over Farley en Evangeline vond ik daarnaast erg leuk, omdat we bij Farley zien hoe ze functioneerde voordat ze Mare ontmoette en ook hoe ze Shade heeft ontmoet. Bij Evangeline ging het verhaal vooral over haar worsteling met de nieuwe wereld, maar ook over haar relatie met Elane. Dit vond ik zeker intrigerend omdat Evangeline altijd al zo'n grijs personage is geweest: ze is niet goed, maar ook niet slecht. Ook bevat de novelle een verhaal over nieuwe personages. Hoewel ik het verhaal boeiend vond, vond ik het een vreemde toevoeging omdat het verhaal bijna als een volledig nieuw deel gelezen zou kunnen worden, maar eigenlijk maar een kort verhaal is over personages waar we niks vanaf weten. Dit vond ik dus niet per se een nodige toevoeging.

In het algemeen vond ik Broken Throne een zeer geslaagde toevoeging en afsluiter van de Red Queen-serie. Broken Throne bevat interessante nieuwe informatie over de wereld van Red Queen, maar ook fantastische, intrigerende en spannende verhalen over personages waarvan we ontzettend veel zijn gaan houden. Vandaar dat ik Broken Throne 4 sterren geef.

Meer recensies van Elke