Recensie Het meesterstuk

Wat is er mis gegaan.. wat heeft van Alma die verbitterde vrouw gemaakt? Zo bitter dat ze geniet van de ruzies tussen Oscar en zijn jongere broer Johan en elke gelegenheid aangrijpt om het vuur aan te wakkeren?
Waarom heeft Charles haar verlaten en met de twee jongens achtergelaten?

Voor mij is Alma de hoofdpersoon.. niet Johan, niet Ellen of Oscar en Lisa al helemaal niet. Alma is veel meer dan de 'demonische moeder' zoals op de achterflap staat. Ze is ook de Oma die Peter en Paul, haar kleinzoons opvangt, als ze dat hard nodig hebben. Ze is ook de vrouw die hartstochtelijk terug verlangt naar haar man.. Ze lijdt pijn en wil dat ook, omdat ze dan weet dat ze leeft.

Alma is de enige levende persoon in het boek, de rest blijft wat plat, gedraagt zich zoals het hoort. De Don Juan, de bedrogen vrouw met een onmetelijk verdriet, de jaloerse, mensenschuwe, ziekelijke broer... allemaal nogal voorspelbaar en voor wie Don Giovanni, de opera kent, is zelfs de verrassing die Oscar aan het eind voor zijn broer heeft geen echte verrassing, maar wel origineel.

window.addEvent("domready", function(){var FO1229248626 = { movie:"http://www.youtube.com/v/dK1_vm0FMAU", width:"300", height:"247", majorversion:"8", build:"0", xi:"true" };UFO.create(FO1229248626, "divID1229248626");});
De Commendatore scene uit Don Giovanni (Wolfgang Amadeus Mozart)

Meer recensies van Ellen IJzerman (prowisorio)