Recensie Kafka op het strand

Heeeeerlijk boek. Echt ouderwets meegenomen door het verhaal, dat maar blijft boeien en boeien... Vooral Nakata en zijn latere reisgenoot Hoshino zij mij dierbaar geworden. Net als Oshima overigens:

"But what disgusts me even more are people who have no imagination, the kind T. S. Eliot calls hollow men, people who fill up that lack of imagination with heartless bits of straw, not even aware of what they're doing. Callous people, who throw a lot of empty words at you, trying to force you to do what you don't want to.... Narrow minds devoid of imagination. Intolerance, theories cut off from reality, empty terminology, usurped ideals, inflexible systems, those are the things that really frighten me. What I absolutely fear and loath."

Met gemengde gevoelens dit boek (januari 2008) dichtgeslagen: spijtig omdat het uit is, maar opgewekt weer een schrijver te hebben ontdekt, waar ik nog niet alle boeken van heb gelezen, zodat ik nog e.e.a. te genieten in het vooruitzicht heb.

First Vintage International, open market-edition, october 2005
(= Amerikaans en daarom betalen ze in Japan met dollars )

Meer recensies van Ellen IJzerman (prowisorio)