Bevrijding in elke vorm.

Elly van der Meer 04 november 2018
Bevrijding is het vierde deel over de familie Cazalet. Na Lichte jaren, Aftellen en Verwarring die de tijd vlak voor en tijdens de oorlog weergeven, nu de periode van opbouw. Artikelen worden worden weer leverbaar, het leven is lichter en de bevrijding is een feit. Elizabeth Jane Howard laat in dit deel zien dat keuzes maken in een vrije wereld nog steeds lastig zijn. De tweede Wereldoorlog is voorbij, maar een paar familieleden van de Cazalets worstelen nog met het woord “Bevrijding”. Clary vindt het moeilijk om een juiste keuze te maken met Noël. Maar ook Louise moet kiezen of ze bij Michael blijft en wat de denken van Edward, gaat hij kiezen tussen Villy en Diana?

Bevrijding heeft de (on)verwachte antwoorden op deze vragen. Het is een tijdelijk afscheid van een familie die me na aan het hart is komen te liggen. Na vier boeken over de familie Cazalet kan ik niet anders zeggen, dan dat ik wilde dat ik in zo’n groot liefdevol gezin opgegroeid zou zijn.

Ik kijk uit naar het vijfde deel over de familie, die Elisabeth Jane Howard pas haren later heeft geschreven.

Meer recensies van Elly van der Meer