Els Baert 18 februari 2013
'Vijf' is het thrillerdebuut van de Oostenrijkse schrijfster Ursula Poznanski.
In 'Vijf' neemt de auteur je mee en laat ze jou kennis maken met geocaching. Dit centrale thema is zeer origineel, maakt het boek en het verhaal bijzonder.
Als lezer kan je dan ook de gebruikte coördinaten in googlele ingeven en zo het verhaal meebeleven.
Doorheen 'Vijf' maak je kennis met de speurders Beatrice Kaspary en haar collega Florin Wenninger.
Nadat een jongen vrouw in een veld gevonden wordt staan de speurders voor een raadsel. Blijkbaar speelt de dader met hen een spelletje. Hij laat coordinaten en raadsels na voor de speuders. Vanaf dan kom je in de wereld van 'geocaching' terecht. Door het opeenvolgend oplossen van deze raadsels vallen de puzzelstukjes steeds beter in elkaar. Het boek leest vlot, is goed geschreven en laat jou mee zoeken naar de dader. Het spanningsniveau is middelmatig en de plot iets of wat teleurstellend.
Niettegenstaande is Vijf een zeer goed debuut en maakt het mij nieuwsgierig naar het volgende werk van Poznanski

Meer recensies van Els Baert