Mooie anekdotes over schrijvers

Elss 13 juni 2019
Het is zonder meer leuk om te lezen over de stad waar ik zelf woon, de plekjes te herkennen en ook mensen in het boek tegen te komen die ik persoonlijk ken. De schrijver vertelt veel over de relaties die hij onderhield of onderhoudt met bekende schrijvers en uitgevers, maar vooral over zijn relatie met Ida Gerhardt. De anekdotes zijn prachtig, vaak humoristisch en (meestal) zonder venijn.
Over zijn uitgeverij weidt hij naar mijn mening te veel uit. Het is weinig interessant om te lezen wie waar onder contract staat. In het eerste deel van het boek vertelt hij over zijn jeugd in Zutphen, zijn tienerjaren en zijn vertrek naar Canada. Hier is hij persoonlijk, maar naarmate het boek vordert schrijft hij zakelijker en kom je weinig meer over hem te weten dan dat hij hard werkt. Je zou het boek kunnen indelen in: a. zijn persoonlijke leven. b. zijn werk als boekhandelaar c. zijn werk als uitgever d. anekdotes over schrijvers. Zijn persoonlijk leven komt slecht uit de verf en zijn werk als uitgever wordt te gedetailleerd beschreven. Gelukkig maken de verhalen over de schrijvers en dichters veel goed en is het boek zeker de moeite waard om te lezen.

Meer recensies van Elss