Waar?

Els Van Haute 09 juli 2019
Fake, alles wat je (niet) moet geloven over nepnieuws, mindfuck en complottheorieën door Annemarie Bon, met illustraties van Wendy Panders

In de huidige tijd waar we dagdagelijks geconfronteerd worden met allerlei fake news is een boek als Fake heel nuttig. Voor jongeren én volwassenen. Want hoewel we graag het bos nog door de bomen willen zien is dat niet altijd makkelijk. Het opzet van dit boek vind ik dan ook heel erg geslaagd.
De illustraties en vlotte schrijfstijl maken Fake tot een boek dat je makkelijk leest. Ondertussen leer je ook nog eens een heleboel bij, bijvoorbeeld over hoe journalisten te werk (moeten) gaan, hoe wetenschappers zoeken naar antwoorden op vragen, of hoe je zelf dingen kan opzoeken. Ze toont aan hoe snel we misleid kunnen worden: door beelden, cijfers, grafieken maar ook door onze eigen geest.

Heel grappig zijn de broodje aap verhalen die aan bod komen, of de (achterhaalde) ideeën van mensen van vroeger. Iets minder grappig vond ik de ‘waarheden’ die Annemarie verkondigde over zaken zoals homeopathie, verdrongen herinneringen, genetisch gemanipuleerd voedsel en… Het gaat dan om zaken die niet echt zwart-wit zijn en waar de meningen nog steeds erg uiteenlopend over zijn. Die dingen had ik in haar plaats achterwege gelaten.

Voor de rest is dit een enorm boeiend, aanstekelijk en vermakend boek. Helemaal up-to-date en een kritische blik-aanwakkerend. Nuttig als hulpmiddel om in deze verwarrende tijden een heldere visie te behouden.

Meer recensies van Els Van Haute