Magisch

Els Van Haute 25 juni 2019
Groene magie. De verborgen krachten van het plantenrijk door Scott Cunningham.

Bij groene magie dacht ik aan de geneeskundige kracht van planten. Maar bij Cunningham gaat het echt om magische krachten. Voor wie dat wat te eng of zweverig vindt is er volgende definitie in het boek opgenomen. “Magie is het aanbrengen van veranderingen door gebruik te maken van krachten die door de wetenschap nog niet zijn ontdekt of erkend.” Dat klinkt al wat aardser hé?

Dit is één van de eenvoudigste en meest gebruikte vormen van magie. Omdat de benodigdheden gewoon rondom ons te vinden zijn is het eenvoudig en laagdrempelig. Dit boek, dat je als een encyclopedie kan raadplegen, kan je alvast op weg helpen.

Naast enkele toelichtingen over magie en hoe het in zijn werk gaat (basiskennis) vind je ook een alfabetische lijst van planten met telkens de gewone naam, de Latijnse en de volksnaam, de krachten en de magie. Bijna elke plant is gedetailleerd getekend om het gebruik (en het vinden en het plukken) te vergemakkelijken.

Zelfs als je niet in magie gelooft en niet van plan bent om de toepassingen te gebruiken, dan nog blijft dit een boeiend naslagwerk waarin je dingen kan vinden over planten die je niet zo gauw ergens anders leest. Dat een krans van peterselie om je hoofd dronken worden vertraagt bijvoorbeeld. En in de slaapkamer narcissen zetten verhoogt de vruchtbaarheid. Roomse kamille in wierook is goed voor slaap en meditatie.

Kortom: 344 pagina’s waar je op onschuldige wijze alleen maar baat bij kan hebben. Boeiend.

Meer recensies van Els Van Haute