Mijn nieuwe bijbel

Els Van Haute 14 juni 2019
Handboek voor mindere dagen. Shortcuts naar een lichter leven door Eveline Helmink.

Dit boek ziet er langs alle kanten als een plaatje uit; helemaal mijn goesting. Dus eerst even een applausje voor vormgeefster Annelinde Tempelman.
Daarna een groot applaus voor Eveline. Wat een prachtboek! Dit handboek is een bijbel; een boek om op je nachtkastje te leggen om het altijd dicht bij je te hebben. Mijn onderlijn-potlood heeft overuren gemaakt. Ik sleepte het boek (en het weegt best wel wat) met me mee op de fiets naar het werk, op de tram naar de dokter, in bed… Ik kon het niet naast me neerleggen.

Dit is geen klassiek, positief zelfhulpboek. Dit is een no-nonsens boek vol praktische tips, quotes en wijsheden van mensen van allerlei aard. Helmink tackelt ook een paar wijdverspreide ‘wijsheden’ zoals #regretnothing en #afscheidnemenbestaatniet. Met tips uit haar eigen leven (het roze pluisvest), tips die ze las (Pema Chödrön komt veel aan bod bijvoorbeeld) en haar jarenlange ervaring door haar werk voor Happinez magazine komt zij tot een gigantisch hoge stapel wijsheid die ze met de nodige humor, knipogen en Instagram-waardig vormgeven, voor jou en mij gebundeld heeft.

Ik heb gelachen, gehuild, gegrinnikt (checken of je likes afnemen, de Disneyfilm Coco kijken in de plaats van ingewikkelde boeken over familieopstellingen lezen,…) en super veel herkend of erkend.

Dit is een boek dat je een hart onder de riem steekt, een schop onder je kont geeft, een troostende arm om je heen legt en ondertussen zacht en lief is voor je ziel. Het lijkt echt alsof Eveline dit boek speciaal voor mij heeft geschreven. Dankzij haar talent en ervaring als bladenmaakster geldt dit ongetwijfeld ook voor jou. Dus gun jezelf dit geschenk en kruip met een dekentje op de bank en verslind dit boek van cover tot cover. Elke pagina is mooi én boeiend en vol wijsheid. Je mobiel hou je binnen handbereik om foto’s te nemen van al die prachtig geïllustreerde quotes; levert je ongetwijfeld meer likes op ;)

Eveline is nog lang niet oud genoeg om zo wijs te zijn maar ze is het toch, dat bewijst ze met haar shortcuts. Ik denk dat het haar nieuwsgierigheid, eerlijkheid, moed en beginners-mind zijn die haar tot deze wijze, inspirerende vrouw hebben gemaakt. Een vrouw die weet hoe ze een pracht van een boek moet afleveren. Dank, dank, dank.

Meer recensies van Els Van Haute