Fietsfeest

Els Van Haute 24 mei 2019
Nijntje op de fiets door Dick Bruna

Nijntje op de fiets, ooit las ik dat wel al eens. Op klein formaat wel te verstaan. Want dat is nu nieuw: het is een extra grote uitgave. Dat zorgt er voor dat dit toffe, mooie verhaal nog beter tot zijn recht komt. Want fietsen is gewoon geweldig en dat mag (moet) iedereen weten!

Het is een typisch Nijntje-boek, met vooraan plaats om je eigen naam te schrijven bijvoorbeeld. Alles is hetzelfde maar toch is het anders. Omdat het zo groot is maakt het nog meer indruk. Deze klassieker (al bijna net zo oud als ik) is altijd al één van mijn favorieten geweest en is dat nu nog meer.
Want meer (lees groter) is in dit geval echt nog beter. De eendjes zijn liever, de koekjes lekkerder, de bomen groter, en de tranen zijn nog meer verdriet. Maar de vreugde van het racen is nog intenser.

Nijntje-boeken hebben de gave om woord en beeld mooi samen te laten komen. Geen letter, noch lijn staat er te veel. De opvoedkundige lessen (fiets schoon maken) voelen niet moraliserend aan maar geven gewoon een fijn warm gevoel. Nijntje weet hoe het moet. Dick Bruna wist dat ook. Mooi!

Meer recensies van Els Van Haute