Ons huis staat in brand. Een gezin en de toekomst van onze planeet door Malena Ernman, Greta Thunberg, Beata Ernman en Svante Thunberg

Een moeder (Malena) schrijft intiem en openhartig over de problemen van haar dochter. Over de weerslag die dat heeft op hun gezin. Ze schrijft over de problemen van hun tweede dochter, die ook hun gezin tot het uiterste drijven.
Dan legt ze het verband met een klein meisje dat leeft in een wereld die in brand staat, een huis dat in brand staat. Wij mensen ‘burnen-out’, de planeet ook. En die samenhang is niet toevallig, toont Malena.

Dat kleine meisje, dat overal uit de boot viel, dat kennen we nu als de (in mijn woorden) goeroe die ons een ark aan het bouwen is. Dat kleine meisje is Greta Thunberg.
In dit boek lezen we haar verhaal, opgetekend door haar moeder, in 108 scènes die stuk voor stuk bloedeerlijk, pijnlijk en verontrustend zijn. Maar ze zijn ook mooi, ontroerend en hoopgevend (al leidt hoop zonder actie tot niets zoals te lezen is in dit boek).

Greta en haar familie zijn mensen die misschien net door hun etiketten, rugzakjes en diagnoses pioniers zijn, die de moed en de kracht hebben om te zien wat wij niet willen (of durven) zien. Die het beste voor hebben met deze huidige 7 procent (zie boek) en die het beste voor hebben met alles en iedereen die hierna nog komt.

We hebben in feite geen tijd meer lees je; en dat maakt dit geen hoopvol of makkelijk boek. Het maakt je bang, misselijk en ontneemt je je slaap. Wie kan er nog slapen als hen (=genderneutraal) huis in brandt staat!?
Het maakt dit boek ook tot een enorme schop onder onze kont, een alarmerende wake-up call.
De overheid moet dit boek gratis aan scholen en bedrijven verstrekken én het vooral eerst zelf lezen. En de moed hebben om de waarheid onder ogen te zien/uit te spreken én er bovenal naar te handelen. Laat ons allemaal Greta zijn.

Hoe mooi is het niet dat net zij (vrouw, buitenbeentje) onze wereld voorgoed aan het veranderen is. Wie nog zit te wachten op een Verlosser, wacht niet langer. Greta is hier. Volg haar.

Reacties op: Brandend actueel

Ons huis staat in brand - Greta Thunberg
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99