Laatst was ik samen met mijn zus naar Elfia, op het terrein van Kasteel de Haar. Tot groot plezier ontdekte we vele stands van schrijvers en uitgeverijen tot de nok toe gevuld met allerlei prachtige boeken. Zo kwam ik ook terecht bij Patrick Berkhof. Hij stond daar met zijn eigen kraam gevuld met ‘Dizary’ boeken. We raakten aan de praat en hadden een leuk gesprek over de schrijverswereld, zijn boek en het idee erachter. Uiteraard vertelde ik ook over mijn recenseerwerk en mijn liefde voor Fantasyverhalen. Voor ik het wist kreeg ik een goodiebag met daarin ‘Dizary, het levende systeem’ in handen gedrukt! Ik was daar absoluut niet op uit maar vond het superleuk en kon niet wachten om het verhaal te gaan lezen. Want Patrick weet je heel goed te enthousiasmeren voor zijn verhalen kan ik je nu vertellen.

Je stapt met het proloog gelijk een verhaal in waarvan je in de eerste instantie geen idee hebt welke kant het opgaat maar dat lijkt dan ook precies de bedoeling te zijn. Alle opties open en gaan lijkt het aan te geven.

“Volg je het lied of de duisternis? Zou je linksaf gaan of liever rechtsaf?”

Ik moest zelf toch wel eventjes wennen aan de schrijfstijl, dit komt vooral doordat er nieuwe woorden gebruikt zijn die mij (en waarschijnlijk iedere nieuwe lezer) onbekend zijn. Dit past zeker wel goed in de originele wereld waarin het zich allemaal afspeelt maar het neemt niet weg dat ik daardoor wat meer tijd nodig had om volledig gegrepen te worden door het verhaal.

“Regels zijn bedacht om het domme te leiden, niet om mensen te laten lijden.”

Er zijn vele, diverse personages om te leren kennen. Waarbij onderling mooie, bijzondere en wellicht in de eerste instantie onwaarschijnlijke vriendschappen ontstaan. De ontdekkingstocht die de hoofdpersonages afleggen, onder andere naar zichzelf en daarbij stukjes uit het verleden een nieuwe plek moeten geven, is prachtig weergegeven in een fantasievolle omgeving. Het erkennen van gemaakte fouten en het doorzettingsvermogen om nooit op te geven geeft het boek een realistische kant. Het geheel is een intrigerende, avontuurlijke tocht met steeds verrassende, nieuwe wendingen. Geen moment verveling is aanbod gekomen en ik bleef geboeid doorlezen tot het einde.

Dit verhaal verdient het om door vele lezende ogen verslonden te worden en hopelijk volgen er nog vele nieuwe verhalen in deze bijzondere wereld.

Reacties op: Eén grote ontdekkingstocht!

Dizary - Patrick Berkhof
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,95