Originele thematiek

Elsa Bakker 15 juni 2019
Toen LetterRijn een recensie-exemplaar aanbood van ‘Onder invloed’, geschreven door Tamara Onos, wilde ik die graag aan mijn kritische blik onderwerpen. Zo af en toe lees ik namelijk graag een psychologische thriller en ik ben altijd erg benieuwd naar een debuterend schrijver in dit veel geschreven genre.

Onos hanteert een laagdrempelige, toegankelijke schrijfstijl die naar alle waarschijnlijkheid door veel lezers als prettig ervaren zal worden. Het zorgde ervoor dat ik door het verhaal vloog en het helemaal gelezen had voor ik er erg in had dat ik bij het einde beland was. Ondanks het origineel gekozen onderliggende thema staat hier tegenover dat het inhoudelijke verhaal mij toch niet heel erg duidelijk bij zal blijven. Dit heeft ermee te maken dat ik niet gegrepen werd door een bloedstollende spanning of verbazingwekkende psychologie in het maken van keuzes door de personages. Er lag voor mij weinig verrassing in de plottwist en ik voelde minder connectie met de hoofdpersonages waardoor het voor mij soms moeilijk mee te leven was. Wel blijft er een sluimerde nieuwsgierigheid achter naar wat Renske Nijland, het hoofdpersonage in dit boek, nog meer op haar hals gaat halen.

Toch is dit geheel aan mijn smaak en gedachtegang te weiden. Want ik weet absoluut zeker dat er heel veel lezers van deze thriller gaan genieten. Ik heb namelijk ook zeker wel genoten van dit boek waaruit maar weer eens blijkt dat gevaar in elke hoek kan schuilen.

Meer recensies van Elsa Bakker