Tegenvaller

ElsElz 29 september 2018
Het is altijd ingewikkeld om een recensie te schrijven van een boek dat je is tegengevallen.
De Archipel is een verzonnen eiland waar op een dag drie lijken aanspoelen. Een oude vrouw, een leraar, een jutter, een visser en de burgemeester vragen zich af wat hiermee moet. De burgemeester wil dit voorval verhullen en zorgt voor een plan voor de lijken.
Tot zover een verrassend verhaal. Grappig ook, als bij een geheime vergadering diezelfde avond ineens de dominee zich meldt; heeft er iemand de geheimhouding verbroken? Nee, iemand heeft gebiecht en zo komt ook de dominee in het complot.
Het verhaal ontrolt zich aanvankelijk verrassend en in een fijne stijl geschreven maar halverwege neemt het verhaal een bizarre ongeloofwaardige wending en vanaf dat moment was er geen touw meer aan vast te knopen. Al met al raakte ik steeds minder geboeid en las ik de laatste hoofdstukken eerder plichtsgetrouw dan met plezier.
Jammer.

Voor mij is Philippe Claudel vooral Het kleine meisje van meneer Linh.

Meer recensies van ElsElz