Terug naar de basis

EMBV 10 juli 2019
Het Haagse kookboek is op mijn pad gekomen ( hoe kan het ook anders met een man die Haagse Roots heeft..) Niet de nieuwe uitgave, maar de 54e druk uit 1968. Best wel een oudje… maar dat doet niks af van de inhoud van het boek. Ruim 600 pagina´s vol keuken plezier.

Een zeer compleet kookboek, van simpele basisgerechten, tot heerlijke feestmaaltijden en diners. Simpele uitlege van de recepten dus eigenlijk voor iedereen te doen. De recepten zijn onderverdeeld in categorieën, zoals daarzijn : Sausen, Soepen, Warme Voorgerechten, Vis, Vlees, Groente, Vruchten, Nagerechten, Gebak noem het maar op. Bij het vlees onderdeel bevinden zich ook tekeningen van Het Rund, Kalf, Varken en Schaap, met daarin weergegeven waar welk stukje vlees zit etc.

Tevens worden er veel basistechnieken en handelingen in uitgelegd, dus met dit boek kun je eigenlijk niet meer zeggen : ´Koken? Nee dat kan ik niet ` . Met dit boek bij de hand kan iedereen koken. Zeker als je van de ouderwetse Hollandse keuken houdt. Dit is dan echt het basiskookboek voor ieder huishouden.

Of het nu een echt Haags kookboek is? Wie het weet mag het zeggen… Zelf weet ik het niet, ik vind het persoonlijk meer een oer Hollands Kookboek.

Of je nu een oude versie of de nieuwe hebt of wilt hebben, ga ervoor, zeker de moeite waard!

Meer recensies van EMBV