Een ode aan de Italiaanse - eet & drink - cultuur.

Emdeke 20 juni 2015
Een roman, die is, zoals hij moet zijn.
Niets teveel, maar ook, niets te weinig.
Een roman, die je laat inzien, hoe 'waardeloos' het leven van een NFL speler is, in onze maatschappij.
Maar tevens een boek, met liefde voor 'echte' sportmensen. (lees=onbetaalde amateurs)
Wie - zoals ik - al heel zijn leven zijn vakanties - steeds ergens - in Europa doorbrengt, om de plaatselijke cultuur en keuken op te snuiven, zal veel plezier beleven aan dit boek.
Dit maakt dit boek zo boeiend.
Je verlangt te weten hoe het met het hoofdpersonage af loopt.
Maar tevens geniet je van de beschrijvingen van alles waar de streek om Parma (en bij uitbreiding Italiƫ) mee gezegend is. Pas op, dit is geen boek dat je over 10 jaar, nog kan navertellen. Maar als het voor een examen was, zou het zeker een voldoende krijgen van mij.
Waarom dan vier sterren? Vanwege de proza die gebruikt is.
Die bevind zich mooi in het middenveld.
Geen boek, met uitsluitend taalgebruik van een kind dat juist de lagere school achter zich heeft (al ben ik de eerste om toe te geven, dat sommige van die boeken een geweldig plot hebben en echte page-turners zijn) maar ook geen overstelpende poging om het predicaat literair mee te krijgen, of een opeenstapeling van 'geleerde' woorden. (Al wie ooit de eerste paar bladzijde van 'de slinger van Foucault' gelezen heeft - of probeerde - van Umberto Eco, weet wat ik bedoel.)
Gewoon een goede roman!
:-)