Ik weet niet wat het is met dit boek, voor mijn gevoel verloopt het zo traag als dikke stroop. Op de site ‘Thrillerlezers’ las ik dat Trudi Rijks 4 jaar over dit boek heeft gedaan en dat het daarnaast ook een jaar heeft stilgelegen. Misschien merk ik dat. Het jaartal 2010 kwam ik tegen als Floor de dagvaarding ontvangt.
Bij aanvang van deel I waar we kennismaken met de personages kon het boek mij nog wel boeien maar daarna viel het mij tegen. Waarom is relatie tussen Floor en Kim zo slecht. Wat is er gebeurd? Kon dit alleen maar met geld goedgemaakt worden?

De mannen in dit boek komen er bekaaid vanaf behalve dan Ramesh Aravind, verder overal Ram genoemd. Die was mooi en aantrekkelijk met een goed karakter. Heel even vermeldt de auteur dat Ram verongelukt is maar ik bleef zitten met de vraag: ‘Was het wel een ongeluk?’ Dit had heel mooi uitgediept kunnen worden. Hij bleef nu een tamelijk onzichtbaar figuur. De naam Ram irriteerde mij want ik zag steeds dat sterrenbeeld voor me. Zijn volledige naam is vreemd want deze persoon bestaat echt en is in India een beroemd acteur. Op meerdere schrijversfora lees ik dat je een naam altijd moet Googlen voordat je deze gebruikt.

De ontvoering van Bente en hoe haar zus Floor en nichtje/ dochter Kim hierop reageren is erg amateuristisch. Een langdurige autorit naar Zwitserland waar bijna niets voorvalt, leest niet prettig en is slaapverwekkend. Bovendien kun je niet zomaar naar dit land vertrekken daar heb je een vignet voor je auto nodig en vraagt om een goede voorbereiding. Ik weet dat het boek fictie is maar soms kun je de waarheid niet vermijden.

Het verhaal over de mistoestanden in het kinderhuis waaraan Bente en haar overleden man hun geld hadden gegeven wordt aan het eind wel erg snel afgeraffeld. Jammer want ik weet dat wat ze beschrijft inderdaad echt is gebeurd. Niet op deze manier maar dat is van minder belang voor het boek.

Over de schrijfstijl zal ik niet te veel uitweiden maar het gezegde dat verkeerd wordt gebruikt stoorde mij, pak blz. 31 er maar eens bij daar staat: ‘Met de stille trom teruggekomen:’…Oef als je een uitdrukking wil toepassen doe het dan goed dit is fout. Je vertrekt alleen met de stille trom. Verder kom je regelmatig dezelfde zinnen tegen. Wat heeft de auteur toch met adem?

De lippen van een personage, zijn nooit mooi, ze zijn of bloedloos, of smal, of gezwollen etc. De film de Sound of Music passeert ook nog even de revue. Dit onderdeel had eruit gekund, het voegt niets toe dan alleen aan het nutteloos bezig zijn/ voelen van Floor.

Het laatste hoofdstuk, nummer 55, wanneer de auteur haar personage weer haar wangen bol laat blazen wordt duidelijk waar het allemaal omdraaide. Een thriller? Nee voor mijn gevoel is dit boek dat niet, er gebeuren te veel ongeloofwaardigheden. Slechts twee sterren kan ik ervoor geven.

Reacties op: Geen thriller

Bestel het boek bij Libris vanaf 17,99 Bestel het ebook bij Libris voor 11,99