Beter dan de film

01 februari 2016
Dit boek las ik omdat ik onlangs de film had gezien. Ik vond de film wel aardig maar ik had een hekel aan de mannelijk acteur. Ik besloot het boek te kopen, een e-book. Vanaf de eerste pagina werd ik in het verhaal gezogen. In het begin had ik wat moeite om de gezichten van de film te vergeten maar later lukte dat wel. Het boek vind ik tientallen keren mooier dan de filmscriptversie. Bij de film is zoveel weggelaten maar ook toegevoegd wat absoluut niet in het boek staat. Het gebeurt niet vaak dat ik een boek beter vind maar nu wel. In het boek ontmoet Phoebe haar biologische vader nooit en haar biologische moeder pas op 25 jarige leeftijd. Het klikt goed met haar tweelingbroer Paul. Phoebe wordt juist neergezet met haar emoties, heeft later ook verlangen om te trouwen en een huis te kopen. De hoofdstukken verspringen telkens naar een aantal jaren verder, maar dat wordt duidelijk aangegeven door het jaartal boven elk hoofdstuk en de naam vanuit wiens perspectief het geschreven wordt. We volgen de gedachten van David, Norah en Caroline, later eveneens die van Paul. Het gebeurt daardoor dat er herhalingen zijn maar dat is niet storend. De karakters zijn goed uitgewerkt waardoor je echt meeleeft. Behalve het gezin van David Henry, die McCallister heet maar die zijn achternaam door een foutje op het inschrijvingsformulier bij de universiteit sinds die tijd wegliet volgen we ook het leven van Caroline met haar vrienden en de problemen die zij tijdens de opvoeding van Phoebe tegenkomt. Een mooie roman die van 1964 tot 1989 speelt. Het verhaal van Caroline intrigeerde mij het meest en heb ik twee keer gelezen. Vijf sterren geef ik voor dit boek.

Meer recensies van