Professioneel bandwerk

Eric Diepvens 27 mei 2010
David Baldacci werd vijftig jaar geleden geboren in Richmond, de hoofdstad van de Amerikaanse staat Virginia. Na zijn studies rechten en politieke wetenschappen werkte hij negen jaar als advocaat in Washington D.C. Momenteel verblijft hij weer in Viriginia, waar hij zich fulltime bezig houdt met schrijven. Baldacci debuteerde in 1996 met Het recht van de macht, of Absolute power. Het was een instant succes en vond het jaar daarop zijn weg naar de bioscoop, met Clint Eastwood en Gene Hackman als hoofdrolspelers. Verlos ons van het kwaad is al zijn negentiende spannende boek en het tweede deel uit van de reeks met de voornaamloze geheim agent Shaw en journaliste Katie James, die startte met Niets dan de waarheid.
De nieuwe opdracht van geheim agent Shaw bestaat uit het ontvoeren van de op het eerste gezicht respectabele Canadese zakenman Evan Waller. Maar de man leidt niet alleen een zakelijk dubbelleven; hij heeft ook een verleden dat hem achtervolgt in de persoon van Regina ‘Reggie’ Campion, die in naam van zijn slachtoffers wraak wil nemen door hem de dood in te jagen. Zonder het van elkaar te weten zitten de twee jagers achter dezelfde prooi aan. Een prooi die zichzelf pas in zijn element voelt als jager en dolgraag de rollen omgedraaid ziet…
Dat David Baldacci kan bogen op bijna vijftien jaar ervaring als auteur is meteen te merken. Met een origineel begin heeft hij de aandacht van de lezer onmiddellijk te pakken; en door gebruik te maken van zeer korte hoofdstukken waarvan enkelen bij tijd en wijlen eindigen met een cliffhanger, houdt hij de vaart erin. Maar het verdelen van de driehonderdvijftig bladzijden over niet minder dan honderdentwee hoofdstukken heeft als belangrijke bijkomstigheid dat de lezer de kans ontnomen wordt om zich eens op zijn gemak in te leven in het verhaal. Ondanks het gruwelijke thema en genoeg tempowisselingen, blijft het verhaal steken in oppervlakkigheid waardoor de betrokkenheid van de lezer tot het absolute minimum beperkt blijft.
Het sterkste punt is met voorsprong de keuze van de gebruikte locaties. Vooral aan het beschrijven van de streek rond Gordes, in de Franse Provence heeft David Baldacci veel aandacht besteed, waardoor deze mooi uit de verf komt. Van de personages die opgevoerd worden in Verlos ons van het kwaad, worden echter alleen de allerbelangrijksten voorzien van net genoeg achtergrond om relevant te kunnen zijn voor het verhaal. Anderen ontgroeien de status van cliché niet of worden amper of niet gedocumenteerd. Hoewel Verlos ons van het kwaad het tweede boek is in een serie, kan het best als een op zichzelf staand verhaal gelezen worden. Toch is het enkel maar een aanrader voor de echte fans van David Baldacci, want het boek geeft continue de indruk geschreven te zijn op routine. Er is weinig echt negatiefs over te vertellen, maar opgewonden wordt de lezer er ook niet van. Het boek mist een hart en een ziel, waardoor het een sfeer uitstraalt van professioneel lopende band-werk. Of een typisch voorbeeld van wat men krijgt als schrijven van spannende boeken werk geworden is in plaats van passie.

Meer recensies van Eric Diepvens