Er had meer in gezeten

Erik van de Ven 16 augustus 2016
De Messias verteld het verhaal van de “Stradivarius” viool de Messias. Julian Winter neemt de lezer, door middel van twee totaal verschillende verhaallijnen, mee in de geschiedenis van de familie Stradivarius en hun bekendste viool. Of is die wereldberoemde viool niet van hun? De hoofdverhaallijn verteld hoe de Messias het onderwerp van controverse is tussen kunst- en muziekliefhebbers aan een kant en wetenschappers aan de andere kant. Emma Faber de hoofdpersoon in het boek is de wetenschapper die zonder het te weten de echtheid van de viool vast moet zien te stellen. Een boek over controverse in de wetenschap betekend echter niet een spannend boek, want de spanning is echter ver te zoeken hier. Het is allemaal vrij recht toe recht aan. De auteur probeert door middel van flash backs het hoofdpersonage interessanter te maken maar slaagt hier echter maar deels in. De tweede verhaallijn dat uit het oogpunt van houtenvoorwerpen is origineel en omdat het deels op waarheid berust ook best interessant. Maar het verhaal in het algemeen is saai met vlakke karakters. In mijn opinie had Julian Winter er veel meer uit kunnen halen en een veel boeiender boek kunnen schrijven; dan bedoel ik niet de verhaallijn over de viool en de familie Stradivarius maar over de verhaallijn van Emma Faber.

Meer recensies van Erik van de Ven