Luchtig verhaal met krachtige boodschap

01 juli 2019
Wat was ik blij toen ik zag dat Sophie Kinsella (1969) weer een nieuw boek had uitgebracht. Snel een reservering gedaan bij de plaatselijke bibliotheek. Na drie maanden wachten (oei, wat duurde die maanden lang, ik was niet de enige die met smart gewacht heeft!) kon ik eindelijk het nieuwste pareltje ‘Voor wat, hoort wat’ afhalen. Ik kan één ding alvast verklappen: Ik heb genoten!

‘Voor wat, hoort wat’ gaat over Fixie Farr. Een slimme jonge dame die altijd alles wilt fixen. Vandaar dat ze de bijnaam Fixie heeft. Ze wilt altijd iedereen helpen en plaatst zichzelf op een ondergeschikte positie. Sinds jaar en dag is Fixie, die werkt in het familiebedrijf Farrs, stapel verliefd op Ryan. Een patserige jongeman waar alle meiden als bosjes voor vallen. Maar is deze Ryan wel de ware voor Fixie? Op een dag beland Fixie in een koffietentje. Waar ook ene Seb aan een tafeltje zit. Op een gegeven moment redt Fixie de laptop van Seb. Deze gebeurtenis zet een reeks IOU (I owe you) schuldbekentenissen in werking. In de reeks gebeurtenissen die volgen helpen Fixie en Seb elkaar regelmatig. Uiteindelijk moet Fixie kiezen tussen haar familie en het leven dat ze eigenlijk wilt. Durft ze eindelijk voor zichzelf te kiezen? En kan Seb haar hierbij helpen?

Ik ben door deze nieuwe Kinsella gevlogen. Het boek leest zeer makkelijk weg. Ik kon mij goed inleven in de personages, die erg realistisch zijn neergezet. De boodschap die in dit boek verstopt zit (die ik niet ga verklappen) vind ik erg mooi en leerzaam. Ik heb genoten van de groei die Fixie in het verhaal doormaakt. Ik heb ook regelmatig moeten lachen om de hilarische situaties die de revue passeren. Typisch Kinsella. Als je van een luchtig feelgoodverhaal houdt met humor erin, maar met tóch een krachtige boodschap, raad ik je ‘Voor wat, hoort wat’ van harte aan!

Ik heb tevreden dit boek dichtgeslagen en kijk alweer uit naar haar volgende boek. ‘Voor wat, hoort wat’ krijgt van mij welverdiend vijf sterren *****

Meer recensies van