Moordende liefde

Eus Wijnhoven 13 juli 2019
Graham Hendrick, hoogleraar geschiedenis, komt op een feestje van vriend Jack Lupton de mooie Ann tegen. Al jaren verkeert zijn relatie met Barbara in pauzestand. Wellicht is hun enig kind Alice de enige afleiding. Na die eerste ontmoeting met Ann, spreken de twee vaker af, wat eindigt in een romance. Als Graham (van Ann) verneemt dat zij enkele jaren als actrice heeft gespeeld in B-films, gaat Graham op zoek naar die vertoningen. Ann blijkt een softporno actrice te zijn geweest. Obsessief spoort Graham films op, duikt in Anns verleden, terwijl zij eerlijk en open naar hem is. In iedere acteur waarmee Ann ooit heeft opgetreden, ziet Graham een man met wie zijn tweede vrouw nog steeds iets heeft, is het niet lichamelijk dan toch mentaal. Ann probeert zich te verzoenen met de ziekelijke jaloezie van haar echtgenoot, zij hoopt dat het na verloop van jaren wel zal overwaaien. Jack, die in eerste instantie als luisterend oor voor Graham heeft gediend, geeft hem inventieve adviezen om die obsessie met het verleden uit zijn hoofd te zetten. Alles tevergeefs...

'Before she met me' (1982) is geschreven vanuit de alwetende verteller. Dat is een feest, want hoe kun je de gedachten invullen van de personen die met Graham geconfronteerd worden? Zo bont als Barnes het maakt, verdiept zowel de tragiek als de humor van dit gegeven dat al zoveel mensen het leven heeft gekost. Lezen!

Meer recensies van Eus Wijnhoven