Must read voor huizenspeurders in Frankrijk

Eus Wijnhoven 27 juni 2019
De Amerikaan Jeffrey Greene is samen met zijn vriendin Mary al jaren op zoek naar een tweede huis in Frankrijk. Zelf woont J in New Haven, Connecticut, terwijl M het Louis Pasteur instituut in Parijs leidt. In eerste instantie zoeken zij een oude molen, omgeving Lusigny Allier, Auvergne). De oude molens die worden aangeboden zijn echter in zeer slechte staat of in vroeger tijden slecht gemoderniseerd. Uiteindelijk belanden zij in Rogny-les-Sept-Écluses, zo'n 150 km ten zuid-oosten van Parijs (Bourgogne). Daar kopen zij een oude pastorie.

Terwijl wij in de Allier verblijven, heb ik dit boek gelezen. Altijd als we op vakantie in Frankrijk zijn, bekijken we het aanbod van lokale makelaars om weg te dromen bij een eventueel tweede huis. Vele lijken best betaalbaar. Na lezing van 'Het goede Franse leven' denk ik daar toch iets genuanceerder over. Mijn hemel, wat voor een verborgen gebreken komen er om de hoek kijken, wat een rampzalige bureaucratie. Om nog maar niet te spreken van de vaak al generaties sluimerende conflicten tussen dorpsbewoners. Voor je het weet heb je 'de verkeerde' aangesproken en word je ineens tot een clan gerekend waar je helemaal geen weet van hebt!

Jeffrey Greene beschrijft in een prettige stijl het wel en wee van de restauratie van hun eeuwenoude pastorie aan de Place d'Église. Hij slaat een humoristische toon aan en is gezegend met een gezonde dosis zelfspot. 'Het goede Franse ;even' is een absolute aanrader voor diegenen die weleens stiekem overwegen een tweede huisje in Frankrijk te kopen. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn, op een wijze die je in officiële documentatie en informatie nooit zult tegenkomen!

Meer recensies van Eus Wijnhoven