Jin-Kyoung groeit op in de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang als dochter van een vermaard wetenschapper en een beeldschone moeder met een stem als een nachtegaal en een dansvaardigheid waar Margot Fonteyn jaloers op zou zijn. Het gezin, waar ook nog een vier jaar ouder broertje van deel uitmaakt, bevindt zich in een uitgesproken bevoorrechte positie. Alhoewel Jin zeer leergierig is, en ernaar streeft samen met haar vader ‘de twee beste wetenschappers van het land’ te worden, is het meisje niet direct uitverkoren. Het verbaast haar dan ook als zij wordt opgedragen om samen met acht andere geselecteerde Noord-Koreanen een restaurant buiten Noord-Korea op te zetten om hun cultuur over te dragen op de westerse bevolking. Dit project wordt gelanceerd in Amsterdam (Osdorp).

'Honden huilen niet' begint als Jin is teruggekeerd/ontboden naar Pyongyang, waar zij wordt verhoord door afwisselend een mannelijke en een vrouwelijke ambtenaar. Tussendoor vertelt zij over het wel en wee van een aantal van haar lotgenoten, een hoofdstuk per persoon. Zo proberen de ambtenaren erachter te komen wat er met So is gebeurd, de enige die niet is teruggekeerd uit Amsterdam. Alhoewel Jin ‘haar’ waarheid vertelt, zeggen de ambtenaren continu dat zij liegt. Ondertussen hoort zij op de achtergrond gekerm en geschreeuw van mensen. Worden ze mishandeld? En wat is er van haar lotgenoten terechtgekomen?

In interviews heeft Anne Moraal aangegeven zich niet te hebben verdiept in de Noord-Koreaanse samenleving (op een vijfdaagse groepsreis na), evenmin heeft zij gedegen onderzoek gedaan naar opkomst en ondergang van restaurant Pyongyang in Nederland. En dat is te merken ook. 'Honden huilen niet' is een volstrekt ongeloofwaardig verhaal. Als het in Zuid-Korea was gesitueerd, dan zou ik me daar nog iets bij kunnen voorstellen. Maar in Noord-Korea? De bewuste ambtenaren die Jin ondervragen zouden á la minute voor het vuurpeloton verschijnen als zij zich zouden gedragen als hier beschreven! Heeft Anne Moraal weleens een roman gelezen die wel op enig onderzoek betreffende Noord-Korea is gestoeld? Denk aan 'Gestolen leven' ('The Orphan Master’s Son'; Pulitzerprijs 2013) van Adam Johnson. Ik geloof er niets van. Oordeelt u zelf.

Omdat Moraal tijd heeft geïnvesteerd in het schrijven, gun ik haar één bonusster.

Reacties op: Volstrekt ongeloofwaardig verhaal

Honden huilen niet - Anne Moraal
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99