Psychologisch hoogstandje

Evelien Walravens 10 juli 2019 Hebban Recensent
Het schrijvers-echtpaar Nicci Gerrard en Sean French heeft ons jarenlang in de ban gehouden met hun seriepersonage Frieda Klein. De acht thrillers die met haar in de hoofdrol verschenen, waren stuk voor stuk spannende pageturners, goed voor uren nagelbijten. Met deze nieuwe thriller Huis vol leugens slaan ze een nieuwe weg in.

In hun nieuwe stand-alone thriller maken we kennis met Neve Connely, moeder van drie kinderen, getrouwd met de soms depressieve Fletcher en druk met haar grote groep vrienden en collega's. Daarnaast heeft Neve een geheim: zij heeft een affaire met haar nieuwe baas Saul. Als Neve op een dag een bericht krijgt om zo snel mogelijk naar de flat van Saul te komen omdat hij een paar uur extra overheeft, weet ze niet hoe snel ze er naar toe moet fietsen. Eenmaal in de flat wacht haar een onaangename verrassing: Saul ligt met een ingeslagen hoofd dood in de woonkamer. De hamer, het moordwapen, ligt ernaast. Politie bellen! Nee, want dan komt Neve's geheim uit en dat kan niet, mág niet. Ze besluit daarom de flat grondig schoon te maken en al haar sporen uit te wissen en haar geheim veilig te stellen. Hiermee haalt ze zich natuurlijk veel meer op haar hals dan de bedoeling is.

Nicci French beschrijft het verhaal vanuit het perspectief van Neve en dat geeft een mooie kijk in haar hoofd. Want hoe ga je verder na zo'n daad? Je geliefde is niet meer. Je leven gaat gewoon door, nee lijkt zelfs nog wat intenser te worden omdat je oudste dochter op kamers gaat (of toch niet), je twee zonen nog veel aandacht van je eisen en je huis ineens lijkt te overstromen met oude vrienden die ineens behoefte hebben aan het gezelschap van elkaar. En dan is er natuurlijk ook nog je echtgenoot die met zijn eigen sores in de knoop lijkt te zitten. Het verhaal wat ze hier van gemaakt hebben is minder de pageturner geworden dan we van Nicci French gewend zijn. Daarvoor in de plaats is er een geweldig mooie psychologische thriller verschenen die je best aan het denken zet over de keuzes die iemand kan maken in zijn of haar leven. Het verhaal heeft een stapje terug gedaan in vaart maar is daarentegen gegroeid in inhoud. Op een paar kleine puntjes na, zaken die ook weggelaten hadden kunnen worden en waar het verhaal niet op ingeleverd zou hebben, is dit een geweldig goed boek geworden.

Meer recensies van Evelien Walravens