Luchtig, maar ook wat enerverend

Holly Smale tovert met ‘Licht camera liefde’ de start van een nieuwe serie uit haar hoed. Is dit nu een goede keuze? Of had ze toch beter bij haar Geek girl kunnen blijven?

Hope Valentine is de jongste van vier kinderen. Hetgeen wat hen definieert? Ze zijn de kinderen van bekende ouders, in de filmindustrie. Hope is daardoor heel beschermd opgegroeid, én een beetje wereldvreemd. Dat maakt haar tot een zeer bijzonder personage. Je denkt in het begin van het boek dat ze echt heel erg dom is en ze irriteert daardoor ook mateloos tijdens bepaalde scènes. Hoe kan je zo met jezelf bezig zijn??? Een beetje irritatie kan intrigerend werken, maar er is een grens en als je die overschrijdt dan sla je de plank mis. Smale flirt herhaaldelijk met die lijn en het zal oer lezer toch wat verschillen hoe het ervaren wordt.

De jonge lezers kunnen waarschijnlijk wel hun hart ophalen. Het is wel een echt meisjesboek, er zijn weinig jongens die de thema’s van dit boek zullen kunnen waarderen. De charme ligt in het verhaal. De grootsheid van die filmwereld die van de andere kant wordt getoond en uitvergroot. Het oogpunt van de kinderen van en hoe dat invloed kan hebben op de jonge levens.

Er zit best wel wat humor in het boek. Zelfspot ook.toch voelt het geheel qua schrijfstijl wel erg jeugdig aan. Het kan allemaal makkelijk gelezen worden door een vlotte jonge lezer, maar dan is de inhoud misschien soms net te romantisch al. Ergens zit er een breuk tussen de kinderlijkheid van de stijl en het leven van Hope, die toch al vijftien is.

‘Licht camera liefde’ is even ontspannen genieten van een boek, maar mist toch net dat beetje extra en heeft een hoofdpersonage dat met momenten het bloed vanonder je nagels haalt. Voor de liefhebbers van meidenboeken is het een aanrader en misschien wel de start van een nieuwe favoriete serie. Eigenlijk geef ik het boek 2,5 ster, maar ik rond naar boven toe af.

Meer recensies van Evy De Brabander