Het lezen van “Stockholm Delete” was een opluchting voor mij. Ik lees normaal niet zo veel politiethrillers en wist dus niet of het boek wel mijn ding zou zijn. Ik moet bekennen dat ik in het begin niet al te veel zin had in dit soort verhaal maar het boek heeft me aangenaam verrast.

Jens Lapidus is een Zweedse strafrechtadvocaat en auteur, hierdoor heeft hij een uniek inzicht in de Zweedse criminele scène. Zijn professionele ervaring maakt het boek dan ook des te geloofwaardiger. Het boek bouwt verder op de vorige thrillers van Lapidus maar is ook individueel te lezen. Omdat ik de vorige boeken nog niet gelezen had, miste ik de extra info over de personages, maar dit was allesbehalve storend. De auteur schetst in dit boek een duidelijk beeld van de personages. Het boek is duidelijk ook een groot succes aangezien er al meer dan 2 miljoen exemplaren zijn verkocht.

Het boek begint bij een aantal verschillende personages die op het eerste zicht weinig met elkaar te maken hebben, later wordt de onderliggende samenhang duidelijk. Tegelijk met het verhaal loopt er ook een interview tussen een rechercheur en een informant die anoniem wil blijven. Zo krijg je steeds kleine beetjes informatie over het verhaal om te ontdekken wat er gaande is. In het begin van het verhaal maken we kennis me Emelie. Ze is een beginnende advocate bij een gerenommeerd kantoor en is klaar voor deze nieuwe stap in haar leven. De droomjob is echter niet helemaal hoe ze het zich ingebeeld had en ze krijgt het al gauw erg druk. Dan neemt ze een onverwachte beslissing, ze aanvaardt de verdediging voor een moordzaak. We leren ook Teddy kennen, hij is compleet het tegenovergestelde van Emelie. Sinds Teddy terug op vrije voeten is, heeft de keuze hoe hij zijn nieuwe leven zal aanpakken. Hij moet gedwongen de confrontatie aangaan met zijn verleden, dit is niet altijd even makkelijk. Ten slotte maken we kennis met Nikola, hij kijkt enorm op naar zijn oom teddy. Ook Nikola’s leven verloopt niet perfect. Hij maakt dezelfde situatie door als zijn oom vroeger. Vervalt Nikola in zijn oude gewoonten of blijft hij op het rechte pad? Door een mysterieuze moord komen ze allemaal in contact met elkaar.

“Stockholm delete” is met een enorme vlotheid geschreven. De schrijfstijl is fris en niet te langdradig. Lapidus weet het boek spannend te houden door op de juiste momenten informatie aan de lezer te geven. Hierdoor blijft het boek vooruit gaan, maar gaat hij er ook niet zo vluchtig over dat het boek te weinig diepgang heeft. De beschrijvingen voelen natuurlijk aan doordat er hedendaagse jongerentaal verwerkt is in het verhaal, dit is fijn om te lezen. Het boek bevat een gezonde dosis maatschappijkritiek die op een subtiele manier wordt aangebracht via de personages. Er wordt ook een mooi beeld geschept van de normen en waarden in de criminele wereld. Je merkt bijvoorbeeld dat loyaliteit een cruciale pijler is en dat vriendschap erg belangrijk is. Je maakt kennis met een rauwe wereld waar alles kan. Doordat het verhaal wisselt tussen het heden en het opgenomen interview uit het verleden kom je meer te weten dan de personages. Dit zorgt voor een extra spanningselement. Ten eerste wil je weten wat het belang is van deze info in het heden en ten tweede kijk je er ook naar uit om te ontdekken of de personages deze dingen ook zelf kunnen uitzoeken. Op het eerste zicht lijkt het verhaal complex door de vele verhaallijnen maar deze zijn niet overbodig en geven het verhaal een extra dimensie. Het verhaal wordt steeds verteld vanuit het standpunt van een van de hoofdpersonages. Dit is ook geslaagd, je kan als het ware de verandering in het denken van de personages merken. Er worden in het boek ook veel Zweedse plaats- en straatnamen gebruikt om aan te geven waar de personages zich bevinden. Ik vond dit persoonlijk niet erg maar ik kan wel begrijpen dat sommigen dit wat storend vinden. Het boek eindigt ook met een enorme cliffhanger die je doet uitkijken naar het volgende boek.

Ik vond het boek zeer aangenaam om te lezen. Het plot was sterk en het verhaal was erg afwisselend. Het taalgebruik was aangenaam en vlot. De spanning werd goed opgebouwd en onderhouden waardoor je zo veel mogelijk in een keer wou lezen in het boek, dit is voor mij een meerwaarde.

Kortom, een sterk geschreven thriller die vlot te lezen is en heel de tijd spannend blijft. De lof over het verhaal is niet onterecht. Het boek voelt erg natuurlijk aan en doet je uitkijken naar meer.

Reacties op: Stockholm Delete

Bestel dit boek vanaf  €19,99 bij

Bestel dit ebook voor  €8,99 bij

Of vind de goedkoopste ebookaanbieder

Bestel dit luisterboek voor  €16,99 bij

Streaming lezen of luisteren (met een abonnement)