Een echte hersenkraker

Famkeleest 16 juli 2019
Eugène Hamer is oud-militair en nu werkzaam als veiligheidsadviseur van Defensie. Hij wordt opgeroepen als expert om te helpen bij een brute moord in Amsterdam bij het team van Neli. De vermoorde man is gevonden in de woonkamer en blijkt een ex-kolonel te zijn, hangend in touwen en zijn keel doorgesneden. Boven ligt zijn vrouw dood in de slaapkamer. Er is één getuige gevonden, namelijk een onbekende kleine jongen die zich verschuilt had in de kast in de slaapkamer.

Dit is een verhaal met een lugubere moord. De vraag rijst natuurlijk meteen: waarom heeft de dader dit op deze manier gedaan, de man opgehangen en als een beest afgeslacht? De moordenaar laat een duidelijke boodschap achter voor de inspecteurs: ‘Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden’. Een begin dat je meteen nieuwsgierig maakt en zeker verder wilt lezen!

In de loop van het verhaal worden talloze personages geïntroduceerd: iets teveel wat mij betreft. Dit is geen boek dat je even tussendoor leest, je moet je gedachten er zeker bij houden. Veel verschillende thema’s komen ook aan bod in dit boek: drugssmokkel, mensenhandel, oorlog en defensie. Geen simpel verhaal dus. Doordat het boek zoveel personages kent, en het een vrij complex verhaal is, heeft het verhaal mij niet zo gepakt. Maar ik was wel nieuwsgierig genoeg naar het einde en het motief van de dader om verder te lezen!

Leuk aan dit boek is dat het zich in verschillende Nederlandse steden afspeelt: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam. Hamer is een intrigerend personage, heel geheimzinnig. Een leuk duo samen met Neli. Ik zou daarom zeker wel in zijn voor een vervolgdeel en Hamer (en zijn achtergrond) beter leren kennen. Vrij snel kwamen er hints die de dader onthulde, wat voor mij niet per sé een minpunt is. Tot het einde toe bleef het motief voor de moorden onduidelijk. Maar door de hoeveelheid details en personages vond ik het boek niet heel vlot lezen. Daarom voor mij 3 sterren!

Meer recensies van Famkeleest