De Heer van het Woud: magie, strijd en humor

Ferry76Visser 14 augustus 2016
Geweldig! Het debuut van Ian laverman is in de eerste plaats een spannend verhaal vol actie,magie humor en kleurrijke personages. Daarnaast is het een aangemane kennismaking met een boeiende wereld met een complexe geschiedenis. Ik heb GENOTEN van deze pageturner.
Om te beginnen is het magiesysteem in dit debuut fascinerend, omdat de krachten van de magiër een manifestatie van zijn geestelijke krachten zijn. Dat geeft een fantasievolle variatie aan kleurrijke personages die de lezer niet loslaten. Een van hen is een van favoriete personages geworden uit alle boeken die ik gelezen heb. Bij enkele magiërs voelt de lezer dat er een geschiedenis achter het karakter zit en dat maakt hen intrigerend!
Verder is de opbouw van ‘De Heer van het Woud’ (2015) voor sommige lezers misschien te fragmentarisch, maar dat gaat voor mijn gevoel dan niet diep genoeg op het geheel in. Dit boek laat steeds fragmenten zien van een fascinerende wereld met een rijke geschiedenis vol positieve en negatieve zaken. Door steeds een stukje weer te geven en iets van het verleden te vertellen groeit de fascinatie en verwondering bij de lezer. Als deze meer historische verhaallijnen elkaar raken in vervolgdelen dan wordt er verder gebouwd aan de meest rijke, fascinerende en doordachte wereld binnen de Nederlandstalige fantasy.
Een ander boeiend aspect van ‘De Heer van het Woud’ is het gebruik van wat tegenwoordig nepnieuws heet. Daar moest ik steeds aan denken bij bepaalde confrontaties in het verhaal. Hierin wordt informatie gegeven over een personage dat haaks staat op de ervaring van de lezer. Dat maakt niet alleen het karakter complexer maar laat de lezer ook nadenken, want wat is de waarheid over iemand als de informatie via het verhaal uitersten geeft. Is hij een held of een monster? Alleen al daarom is het werk van Laverman een aanrader.
Ook is het verhaal een uitstekende combinatie van magische actie en de nodige humor. Enkele gevecht scènes uit het boek zouden rechtstreeks uit een anime film kunnen komen: origineel, fantasierijk en spannend. Dit wordt gerelativeerd door de humor. Ik heb vooral genoten van de soms dolwaze handelingen van met name een personage. Als er ooit een animefilm wordt gemaakt van dit authentieke en originele verhaal ben ik heel benieuwd hoe de maatschappij hem gaat weergeven in de film.
En zo wordt ‘De Heer van het Woud’ meer dan een aangename eerste kennismaking met het werk van Ian Laverman. Er wordt ook een klein stukje onthuld van een intrigerende en doordachte magische wereld met kleurrijke personages die in een woord geweldig zijn!

Meer recensies van Ferry76Visser