De bloedmaan, vriendschap en loyaliteit

Ferry76Visser 06 juli 2019
In Nederland is het niet makkelijk om aan de boeken van Jeff DeGordick te komen. Daarom was ik erg blij dat het een vriend van mij gelukt is om ‘The haunting of Bloodmoon House’ (2017) te pakken te krijgen. Het is een prachtige aanwinst, omdat het naast een spannend boek over een spookhuis ook een prachtig verhaal is over vriendschap en loyaliteit.
Het boek bestaat uit veertig korte hoofdstukken die elkaar grotendeels chronologisch opvolgen. Het eerste hoofdstuk speelt zich af in het verleden, waarna er een sprong in de tijd (van twaalf jaar) wordt gemaakt. En er zit een hiaat tussen het een na laatste hoofdstuk en het laatste. Het verhaaltempo is wisselend: langzaam en snel en wisselen elkaar op een aangename wijze af.
Daarnaast verdient de auteur een compliment voor de macabere atmosfeer die hij schept. Zijn beschrijvingen van de omgeving en het interieur Bloodmoon House zijn afwisselend realistisch en lyrisch. Vooral deze laatste zijn prachtig om te lezen, zoals: ‘The darkness seemed to swell and slither around them, causing a strange pressure to build on their lungs and making it hard to breathe.’ (p.149)
Voor mijn gevoel gaat het boek over het overwinnen van angst doormiddel van vriendschap en loyaliteit. Jess heeft dankzij haar oom een traumatische ervaring opgelopen. Haar vrienden Tyler en Ashley willen haar helpen om de confrontatie met deze angst aan te gaan, door terug te gaan naar de plaats waar het gebeurd is: Bloodmoon House. De lezer zal geraakt worden door de manier waarop de vrienden elkaar steunen en helpen tijdens de gruwelijke ervaringen in het huis. Er is een intrigerende tegenstelling tussen Jess en een ander personage met betrekking tot loyaliteit waardoor het thema van het boek nog sterker wordt.
En hoe de symbolische betekenis van de maan en met name de bloedmaan van invloed is op de ontwikkeling en thematiek van de hoofdpersoon is met een heerlijke ironie. Van oudsher verwijst de maan naar vrouwelijkheid, zuivering, emoties, gevoelens en reflectie. DeGordick is er in geslaagd om dit allemaal op de juiste wijze aan bod te laten komen.
Verder associeerde ik ‘The haunting of Bloodmoon House’ qua intensiteit en spanning af en toe met de spookverhalen van William Hope Hodgson en Algernon Blackwood. Twee auteurs waar ik een enorme bewondering voor heb!
Dus iedere fan van spookverhalen met diepgang kan ik deze mustread van harte aanraden! #thehauntingofbloodmoonhouse #jeffdegordick

Meer recensies van Ferry76Visser