Izar, een bijzonder en verdrietig debuut

Francis 30 mei 2017
Izar is het aangrijpende verhaal van Carlo Groot en zijn vrouw Lisette. Carlo zag zichzelf nooit als vader, maar besluit toch om samen met Lisette voor een kindje te gaan. Omdat spontaan zwanger worden niet lukt, komen ze uiteindelijk in het ziekenhuis terecht. Na allerlei medische onderzoeken en hormoonbehandelingen zijn ze met IVF gestart, maar helaas gaat dit ook niet zoals ze gehoopt hadden. Veel emotionele en verdrietige momenten volgen elkaar op.

Het hele verhaal wordt vanuit het perspectief van Carlo verteld. Hij wisselt zijn verhaal af met de nodige humor en verdriet. Het hele traject heeft een behoorlijke impact op Carlo en je ziet hem tijdens het lezen veranderen. Het boek is gemakkelijk te lezen door de korte hoofdstukken en de vlotte schrijfstijl. De schrijfstijl doet een beetje denken aan de boeken van Kluun.

Het boek heeft op mij een diepe indruk achtergelaten. Meestal worden dit soort emotionele gebeurtenissen verteld vanuit het perspectief van de vrouw. Ik vond het erg bijzonder om dit ook eens vanuit het perspectief van de man te lezen.

Meer recensies van Francis