In de internationale bestseller De Zeven Zussen maken we voor het eerst kennis met de dochters van de overleden vader Pa Salt. Na het plotseling overlijden van Pa Salt, de adoptievader van de zussen, komen de zussen tesamen in hun ouderlijk huis om afscheid te nemen van meneer Salt. Bij het nemen van hun afscheid krijgt elke zus een mysterieuze brief met aanwijzingen. Deze aanwijzingen sturen hen, naast ieder hun eigen geboorteland en geboortetijd, ook terug in de tijd van hun voorouders.

Het eerste deel gaat over Maia, de oudste zus. Nadat ze te horen kreeg dat haar ex-vriend Zed op bezoek wilt komen in Genève, neemt Maia impulsief het besluit om de coördinaten te gaan volgen die in haar brief staan van haar overleden vader. Deze coördinaten brengen haar naar het geboorteplaats van haar grootouders: Rio de Janeiro. Samen met Floriano, een Braziliaanse schrijver voor wie zij vertaalwerk doet, gaan ze het avontuur aan om haar biologische (voor)ouders te vinden.

Lucinda Riley weet een ijzersterk boek neer te zetten. Ze zorgt voor tijdsprongen in het boek en laat hierdoor de tegenwoordige tijd (2007) zien in de ogen van Maia, en ook het verleden (1928) dat verteld wordt door haar overgrootouder Izabela. De tijdsprongen komen niet heel vaak voor, waardoor je nog wel eens vergeet dat er eigenlijk twee hoofdpersonen zijn.
Desondanks weet Riley deze sprongen naadloos in elkaar over te gaan: Het verhaal van Izabela begint pas als Maia over haar voorouders gaat lezen. Ook gaat het verhaal van Izabela pas weer verder als Maia meer over de achtergrond van Izabela te horen krijgt.
Riley weet de juiste climax in het verhaal te houden door op het juiste moment over te gaan schakelen naar de andere hoofdpersoon. Als je met allemaal vragen zit met betrekking op Izabela, word je teruggebracht naar de tegenwoordige tijd en lees je weer een klein stukje over de zoektocht die Maia ervaart.

Riley’s voorwerk over het Christusbeeld heeft zeker haar vruchten afgeworpen: Naast het romantische en feelgood verteld ze ook gedetailleerd over de bouw van het beeld, deze bouw speelt zowel in Rio de Janeiro af als in Parijs af. Deze verhaallijn zorgt verrassend genoeg niet voor een stoffige geschiedenisles, maar voor een duidelijk gedetailleerd beeld

Daarbij weet Riley de namen en de (familie) relaties met Izabela goed weer te geven. Dankzij de vele bijrollen die in het boek voorbij komen is het vanaf het begin duidelijk wie welke rol speelt. Dit wordt, in tegenstelling tot de rest, kort maar duidelijk omschreven. Riley zorgt ervoor dat het get to the point is, en laat de bijrollen ook regelmatig terugkomen, al is het alleen van naam.

Halverwege het boek beginnen er al vermoedens te ontstaan over het liefdesleven van Izabela. Deze vermoedens zorgen er juist voor dat je in plaats van stoppen, juist verder wilt lezen. Vanzelfsprekend is er dan ook pas ruim na de helft van het boek een climax dat het gevolg is van een lange spanningsboog.

Lucinda Riley weet een heel mooi, spannend historische roman/feelgood neer te zetten. De cliffhanger zorgt ervoor dat je wel verder moet gaan lezen, ook al zou ik dat voor nu nog even af willen raden: Na een boek van haar gelezen te hebben zijn er zoveel namen voorgekomen en zijn er zoveel gebeurtenissen geweest dat het beter is om toch eventjes te wachten.
Desondanks staat het vervolg De zeven zussen – Storm al hoog op mijn leeslijstje.

Reacties op: De zoektocht naar je afkomst - een verhaal wat zich in het verleden afspeelt.

De zeven zussen - Lucinda Riley
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99