De verademing van de loopgraven

Frank Jacobs 22 juni 2019
Van alle parels die Goddard schreef, is dit vroege werk zijn meesterwerk. Herinneringen aan de gruwelen van de eerste wereldoorlog verworden tot een vertelling van ongekende schoonheid, waarin de intriges rond een op het eerste oog idyllisch Engels landhuis zo vreselijk blijken dat soldaten die erbij betrokken zijn, een terugkeer naar de loopgraven bijna als een verademing gaan zien. Al Goddards talenten komen hier samen: een plot als een kluwen wol, volslagen onverwachte wendingen, historische wetenswaardigheden, personages bijna te mooi om waar te zijn; ze vormen een verhaal waarvan je je achteraf afvraagt hoe een menselijk brein het verzonnen krijgt. Ook het perspectief is bijzonder: persoon A vertelt aan B hoe C hem/haar over D vertelde dat E dit met F deed. En dat steeds wisselend: het houdt je als lezer volledig in de greep. In Pale Battalions, zoals de originele titel luidt. Het zorgt ook - en dat zijn we van Robert Goddard gewend - dat alles op de laatste pagina's toch weer anders blijkt te zijn geweest.

Meer recensies van Frank Jacobs