Pasen

30 maart 2017
Dit boek lag al enige tijd in mijn boekenkast te wachten om gelezen te worden. Een boek over Jezus is nu eenmaal niet het meest boeiende onderwerp wat ik mij kan bedenken. Mijn stapel ongelezen boeken is de afgelopen maanden flink geslonken en dus kwam dit boek weer naar boven drijven.
Mijn collega’s waren druk met carnaval en daarna kwam Aswoensdag. De veertigdagentijd kon beginnen en dit leek mij een zeer passend periode voor een boek waarin geschiedenis en theologie samenkomen.
Ik las de inhoud van dit boek als een feest van herkenning. Door mijn christelijke opvoeding zijn alle namen verwikkeld geraakt met mijn jeugd. Logischerwijs lag de nadruk toen op de theologie. Mijn interesse daarin tegen lag toen al bij de geschiedschrijving. Elke preek die ik aanhoorde die maar een beetje een geschiedkundige context bevatten hield me bij de les. En zo beleefde ik ook dit boek. Een preek over de historische Jezus. Daarvoor is Fik Meijer de juiste persoon. Hij wijst in zijn boek theologie niet resoluut af maar zet vraagtekens bij passages uit het evangelie. In hem zie ik de kritische wetenschapper. Niet iemand die het geloof onderuit wil halen. Hij is natuurlijk niet voor niets emeritus hoogleraar Oude geschiedenis. Hij is op zoek naar feiten.
Het is weer bijna Pasen, Fik Meijer gaf mij de historische context. In een tijd waar Pasen voor veel mensen niets meer is dan een nostalgisch kerkbezoek, een overvloedige paasbrunch of winkelen omdat ze niets beter kunnen bedenken dan consumeren ben ik blij met deze mens Jezus in het tijdsbeeld van Flavius Josephus.

Meer recensies van