De Ontvoering

FredRuythooren 22 oktober 2014
De Ontvoering

John Grisham

Beschrijving

John Grisham heeft in zijn hele carrière al 33 boeken geschreven. Het grootste deel van zijn boeken zijn legal-thrillers (de legal thriller is een subgenre van de thriller, het verhaal speelt zich steeds af tegen een gerechtelijke achtergrond). Het boek dat ik heb gelezen, “De Ontvoering”, is een duidelijk voorbeeld van zo’n legal-thriller.

Auteur:
Grisham is geboren op 8 februari 1955 In Arkansas. De kinderdroom van Grisham was om een pro-basketbal speler te worden maar algauw had hij door dat hij die droom nooit zou waarmaken, in 1981 studeerde hij af in de rechten. In 1983 werd hij verkozen tot “state House Representative”. Hij beëindigde zijn politieke carrière in 1990.

De inspiratie voor het schrijven van zijn eerste boek kreeg hij nadat hij een zaak van een 12 jarige jongen die verkracht was bijzat. In 1987 werd dit boek uitgegeven en hij heeft 5000 kopieën van dat boek verkocht. Hier stopte hij niet, in 1991 schreef hij zijn bekendste boek, de advocaat van de duivel (The Firm), John Grisham verkocht de filmrechten van dit verhaal voor $600 000 aan Paramount Pictures. Zo veranderde zijn hobby in een carrière.

John Grisham won in zijn carrière veel verschillende prijzen, maar met het boek “De Ontvoering” won hij helaas geen prijzen. De Ontvoering is het tweede deel van de “Kid lawyer” serie. Deze serie telt 4 verschillende delen (De Belofte, De Ontvoering, De Beschuldiging & Het Protest).

Korte inhoud: April Finnemore komt van een marginale familie, haar vader is een mislukte rockster die soms voor maanden verdwijnt en haar moeder heeft een drugsverslaving. Omwille van deze familiale problemen komt ze vaak niet naar huis. Theo Boone is de beste vriendin van April, Theo komt van een rijke familie, zijn moeder en vader zijn advocaten. Theo droomt ervan later rechter te worden. Het verhaal begint wanneer de moeder van April ontdekt dat haar dochter ontvoerd is. Theo is hier kapot van maar hij is toch vastberaden om April terug te vinden. Terwijl de politie op het verkeerde spoor zit en zoekt naar een verre neef van April die juist uit een gevangenis in Californië is ontsnapt verdenken Theo en zijn oom Ike (Ike was vroeger een advocaat en kent veel mensen bij de politie), de vader van April. Wanneer de ouders van Theo een dag niet thuis zijn, gaat Theo met zijn vriend Chase op zoek naar de rockgroep (Plunder) van April haar vader. Door naar verschillende cafés en studentenverenigingen te bellen vinden ze de locatie waar de rockgroep onlangs nog heeft gespeeld. Theo gaat op facebook op zoek naar de foto’s van dit evenement en hij vindt een foto waar op de achtergrond April te zien is. Zo weet Theo dat April bij haar vader is. Later gaan Ike en Theo naar een feestje in Chapel Hill waar de vader van April die avond gaat spelen. Tijdens de feestelijkheden maken ze van de afleiding gebruik om April te vinden en haar terug naar Strattenburg te brengen.

Dit boek is dus een legal-thriller omdat het ontvoeringsverhaal zich afspeelt tegen een achtergrond van verschillende rechtszaken die Theo gaat bekijken. Theo bezoekt deze rechtzaken vanuit zijn interesse om later rechter te worden. Vanuit dit opzicht is dit geen normale legal-thriller van John Grisham. De rechtszaken dienen slechts als achtergrond om het ontvoeringsverhaal wat aan te kleden.

Interpretatie

Verhaalaspecten:

a. Personages: In dit verhaal komen veel verschillende personages voor, de belangrijkste zijn: April Finnemore, May & Tom Finnemore (de ouders van April), Jack Leeper (verre neef van April die ontsnapte uit de gevangenis), Theo Boone, Marcella & Woods Boone (ouders van Theo), Ike Boone (oom van Theo), Capshaw & Slater (rechercheurs)
b. Tijd & Ruimte: het verhaal speel zich af in deze tijd, in Strattenburg, Pennsylvania.
c. Thematiek: het is een donker verhaal over de ontvoering van een 13 jarig meisje.
d. Vertelperspectief: het verhaal wordt verteld uit een hij-perspectief.

Het is een spannend verhaal wat maakt dat het boek snel leest. Maar zoals eerder reeds gezegd is alles nogal voorspelbaar.

Ik denk dat de schrijver dit boek schreef om zijn passie voor de Amerikaanse rechtspraak te delen. Uit zijn biografie kan je ook al afleiden dat Grisham graag belangrijke rechtszaken bezocht (zie zijn inspiratie om zijn eerste boek te schrijven). Dit is net zoals het personage Theo in dit boek. Theo is heel erg geïnteresseerd in het beroep van zijn ouders en gaat vaak mee met z’n ouders naar een rechtzaak.

Ik denk dat de schrijver dit boek niet heeft geschreven met een bepaald doel of boodschap.

Evaluatie

Ikzelf lees niet veel boeken maar dit boek vind ik één van de betere boeken die ik al gelezen heb.
Voor mij moet een boek vooral spannend zijn want anders verlies ik de zin om te lezen. Dit boek is spannend maar het blijft een éénvoudig verhaal dat je in één keer uitleest.
Ik zou dit boek dus aan iedereen aanraden die niet veel leest maar toch wel eens zin heeft om een kort & spannend boek te lezen.