Gabriela Mechlinska 20 februari 2013
Net als in het eerste deel van de razendpopulaire trilogie,weet Suzanne Collins het tweede zelfs nog beter te maken.Wie had,na het lezen van de Hongerspelen,gedacht dat Katniss en Peeta opnieuw in de arena zouden terechtkomen?Katniss ondervindt in "Vlammen" dat ze als de grote boosdoener wordt beschouwd door het Capitool,voornamelijk door President Snow die subtiel onder Katniss' huid kruipt en haar de stuipen op het lijf jaagt.Hoe ver zal ze moeten gaan om de zogezegde romance tussen haar en Peeta staande te houden als enig argument voor wat ze heeft gedaan op het einde van het eerste boek. Katniss wil hoe dan ook respect tonen aan de families die hun zoon of dochter hebben verloren tijdens de 75e Hongerspelen,maar dat zorgt enkel voor nog meer ongewenste oproer in de districten.Hierdoor ontstaat de vlam der rebellie pas echt.Eenmaal in de arena beland,ontstaan er nieuwe en soms ongewilde allianties.Wie kan je vertrouwen als je weet dat iedereen streeft naar hetzelfde-namelijk als enige overlevende uit de arena geraken-?Opofferingsgezindheid wordt op een hartverscheurende manier in het tweede boek naar voren gebracht,ik las het met tranen in mijn ogen.Niet alleen drama kan je vinden doorheen het verhaal,ook worden de gevoelens van Katniss voor Peeta steeds dieper en begint ze te beseffen dat ze misschien toch wel echte gevoelens voor hem heeft.Ook ontbreekt er absoluut geen spanning in het boek;de ene moment loopt Katniss rustig door de Arena,de andere wordt ze fysiek of mentaal aangevallen door vreemde mutilanten of mensen waarvan ze dacht dat die aan haar kant stonden.Naarmate men het einde van het boek nadert,wordt het verhaal steeds spannender waardoor je op de rand van je stoel zit om te weten te komen of Katniss en Peeta wel levend uit de Arena komen.Als wraak op Katniss,beslist het Capitool om haar te kwetsen op een opmerkelijke manier waardoor ze er alleen voor komt te staan.Een echte aanrader,het leest vlot en het is moeilijk om het boek weg te leggen!