Maak kennis met de bijbel in romanvorm

Ger van der Pluijm 15 januari 2017
Wat heeft Guus als niet gelovige een mooi boek over de bijbel geschreven. Hij herschrijft het bijbelverhaal in een makkelijk leesbare vorm. Als katholiek heb ik natuurlijk kennis van de bijbel, zij het niet heel diep. Katholieken werden vooral met het nieuwe testament opgevoed, hoewel het oude testament ook wel aan de orde kwam. Voor zover ik het kan beoordelen, staan alle (belangrijke) aspecten van het origineel - wat is het origineel, door overleving is het ongetwijfeld door de eeuwen heen geëvolueerd - in zijn verhaal Genesis meegenomen. Het leest als een roman, af en toe met de nodige spanning, maar ook met liefde geschreven. Dat allemaal terwijl hij ongelovig is. Daarom een zeer terechte titel. Dit is werkelijk de moeite van het lezen meer da waard. Na mijn lagere schooltijd (1960-1966) heb ik nooit meer echt in het Oude Testament gelezen omdat het (te) moeilijk leesbaar was, daarentegen is dit boek echt heel makkelijk leesbaar. Smaakt naar meer!

Meer recensies van Ger van der Pluijm