SuperPelgrim

Wat een super goed boek. Zo is het geen straf om een boek van ruim 700 pagina's te lezen, integendeel. Je krijgt in het begin bijna, let wel "bijna", begrip voor de terrorrist. Hierdoor ga je in ieder geval begrijpen, waarom zo'n jongen kan ontsporen, Wat dan totaal niet goed te praten is, is de manier waarop hij wraak (wilt) nemen en tegen wie! Het gegeven dat hij letterlijk een heel leven investeert om genoegdoening te krijgen is indrukwekkend. De manier waarop deze weg minutieus wordt beschreven is meesterlijk. Ook de wijze waarop de andere kant, Amerikaanse inlichtingendienst, de zaak stapje voor stapje weet op te lossen is eveneens meesterlijk geschreven. Wel is de manier waarop de eindfase zich ontwikkelt een tikkeltje ongeloofwaardig, enerzijds door de ongelofelijke grenzeloze opofferingsinzet van Scott, maar anderzijds door de niet helemaal geloofwaardige achillishiel van de Saraceen. Maar ach zonder fictie, schrijf je geen boek in dit genre, het heeft me totaal niet gestoord.
Is er van Terrry Hayes al een opvolger, dan lees ik die graag, anders kijk ik er met plezier naar uit!

Meer recensies van Ger van der Pluijm